Ujemnie temperatury nie tylko źle wpływają na nasze samopoczucie i nastrój, ale również na nasz samochód. Zwłaszcza jeżeli to auto posiadające silnik typu diesel, bowiem wówczas jego odpalanie jest znacznie trudniejsze. Przekonuje się o tym codziennie wielu kierowców, próbujących rano wyjechać do pracy.
Zadbaj o to, aby diesel odpalał bez probelmu
Świecie żarowe w silnikach wysokoprężnych sprawują wręcz nieocenioną rolę. Zapłon rozpylonego oleju napędowego bez nich byłby niemożliwy, a tym samym nasz samochód nie ruszyłby z miejsca. Bo nie ma co ukrywać, że diesel jest specyficzną jednostką napędową jeżeli chodzi o zapłon.
Mało który kierowca zdaje sobie sprawę co się dzieje pod maską samochodu, gdy dochodzi do odpalenia pojazdu. A jest tam naprawdę bardzo, bardzo gorąco. Ogrzewacze podczas zasilana prądem płynącym z akumulatora rozgrzewają spiralę grzewczą do temperatury sięgającej 1000 stopni Celsjusza. Samo powietrze wówczas osiąga około 250 stopni Celsjusza, a to wszystko w kilka sekund, zanim diesel zostanie odpalony.
Świecę żarowe nie są jednak długowieczne, a zwłaszcza jeżeli samochód nam służy i często jest odpalany. Z reguły powinny służyć blisko 200 tysięcy kilometrów, ale to dość bardzo umowna wskazówka. Zdecydowanie lepiej je wymieniać w miarę możliwości częściej np. co około 100 tysięcy kilometrów. A już na pewno, gdy zaczynają pojawiać się problemy z odpalaniem.
Nie czekaj, wymieniaj
Wymiana świec żarowych w starszych samochodach nie jest niczym skomplikowanym i można to zrobić praktycznie samemu. Gorzej jednak z nowszymi samochodami, w których dostęp do nich może okazać się bardziej skomplikowany. Wtedy wizyta w danym serwisie jest nieunikniona.
I co najważniejsze, zawsze należy wymienić komplet podgrzewaczy. To zasada która obowiązuje od dawien dawna, a wszystko po to, aby mieć pewność, że diesel będzie dobrze pracował i odpalał.