W trakcie prowadzenia samochodu może zdarzyć się, że nagle poczujemy, iż nasze auto nie jest tym samym co np. wczoraj. Koła tracą przyczepność na zakrętach, droga hamowania jest znacznie większa niż zwykle, a samo hamowanie wydaje się niepewne. W dodatku nasz diesel czy benzyniak jakby bujał się i pływał po drodze. Co się może dziać?
Gdzie leży problem?
Tego typu objawy dotyczą amortyzatorów, a więc elementu który tak naprawdę każdego dnia jest wymieniany w wielu samochodach. Element ten odpowiada za bezpieczeństwo, panowanie nad pojazdem, a także za prawidłowe hamowanie.
Dlatego tak ważne jest, aby systematycznie sprawdzać stan amortyzatorów. Zwłaszcza, gdy czujemy, że nasz diesel czy benzyniak nie prowadzi się tak, jak wcześniej. Kierowca jeżdżący często swoim autem jest w stanie wyczuć różnice np. w hamowaniu, czy na zakrętach.
Są metody, które pozwalają sprawdzić stan tego elementu samemu. Nie będzie on jednak na tyle dokładny, żeby mieć gwarancję jego jakości i bezpieczeństwa. A jak doskonale wiadomo, wpływa on niemal na całą naszą bezpieczną jazde.
Kiedy diesel czy benzyniak woła o wymianę?
Przyjmuje się, że krytyczna wartość to 20 procent sprawności amortyzatora. Niestety odczuwać jego braki można już znacznie wcześniej, choć nie mają one wpływu na jazdę czy hamowanie. Stacja kontroli pojazdów zweryfikuje zawsze to, kiedy zapala się czerwona lampka.