Wielu osobom wydaje się, że do Polski wyłącznie sprowadza się używane samochody i to w dużej mierze prawda. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że z naszego kraju również wędrują samochody do innych państwa. I to wcale nie stary diesel czy benzyniak, a samochody w miarę nowe, dobrym stanie i kuszącym przebiegiem.
Sprowadzamy diesel, ale także go eksportujemy
Jaka informuje Samar z Centralnej Ewidencji Pojazdów wyrejestrowano w minionym roku 39 758 samochodów. Co ciekawe, w przypadku samochodów do trzech lat, to zbycie za granicę jest najczęstszą przyczyną wyrejestrowania. Stanowi aż 93,3% przypadków.
Z danych wynika, że za granicę wyjeżdżają najczęściej potencjalnie nowe samochody. Do rocznika włącznie z 2018 rokiem, to te pojazdy stanowiły 61,7% wyrejestrowań. Zdecydowanie za tego typu los samochodu w dużej mierze odpowiadają firmy – blisko 2/3 wszystkich wyrejestrowań.
Ubiegły rok dla tego typu nazwijmy to ”biznesów”, nie był jednak lepszy. Liczba ta jest mniejsza niż w 2019 roku o około 40 procent, a więc naprawdę niemała. Wynika to oczywiście w dużej mierze z tego, jak wyglądał poprzedni rok pod względem przemieszczania się i całej pandmeii.
Jakie samochody opuszczają Polskę?
Wśród producentów dominuje Volkswagen (8 441 szt.), Skoda (6 209 szt.), Ford (3 850 szt.), Mercedes (2 320 szt.) oraz Peugeot (2 071 szt.). Z kolei pierwszy z nich, a więc VW Group, praktycznie zmiata całą konkurencję. Ma bowiem aż cztery modele w topowej piątce: Fabia (1 994 szt.), Golf (1 948 szt.), Octavia (1 818 szt.) oraz piąty na liście Leon (1 110 szt.). Na czwartej pozycji uplasował się jedyny w tym gronie przedstawiciel segmentu dostawczych – Mercedes Sprinter (1 185 szt.).
Jak widać zatem mitem jest fakt, że do Polski tylko sprowadza się samochody. Okazuje się, że także z naszego kraju kupowane są używane samochody, które cieszą się popularnością w innych krajach. Oczywiście proporcje tego są mocno zachwiane liczbowo, dlatego też jest tego taki, a nie inny obraz.
.