Pogoda sprzyja, a więc silnik może się przegrzać! Jak tego uniknąć i jak zareagować, gdy do tego dojdzie

Pogoda sprzyja, a więc silnik może się przegrzać! Jak tego uniknąć i jak zareagować, gdy do tego dojdzie

przegrzanie silnik samochod

Podaj dalej

Sytuacja w której nadchodzi moment, że silnik się przegrzewa może nadejść w każdej chwili. Niewątpliwie jednak najczęściej zdarza się to, gdy temperatura za oknem mocno przyczynia się do takiej sytuacji. A niewątpliwie z dnia na dzień temperatura na zewnątrz ku temu będzie sprzyjała coraz bardziej.

Silnik a tempratura

para silnik chlodniczy

Przegrzanie jednostki napędowej to nic innego, jak zagotowanie płynu chłodniczego, którego temperatura przekracza temperaturę wrzenia. Dochodzi wówczas do intensywnego parowania, które zaczyna wydobywać się spod maski samochodu. Tego typu sytuacji można jednak uniknąć.

Wystarczy w trakcie jazdy kontrolować wskaźnik temperatury, który gdy zaczyna przekraczać 100 stopni Celsjusza, powinien budzić nasz niepokój. Wtedy niezwłocznie należy schłodzić płyn, aby nie doszło do całkowitego przegrzania. Tego typu sytuacje najczęściej mają miejsce w upały i w trakcie jazdy w korku.

Najważniejsze w takiej sytuacji to… nie gasić silnika! Należy zjechać na pobocze bądź inne bezpieczne miejsce, a następnie otwierając okna i w miarę możliwości drzwi, włączyć wentylację należy włączyć wentylator na najwyższą możliwą temperaturę oraz najwyższy bieg dmuchawy. To pozwoli wyciągać gorące powietrze z komory silnika.

silnik przegrzanie plyn

W trakcie tej czynności należy wysiąść z samochodu i otworzyć maskę pojazdu, aby poprawić obieg powietrza. Tutaj należy jednak to robić bardzo ostrożnie, gdyż mogło nagromadzić się sporo pary pod maską, a ta może gwałtownie na nas buchnąć.

Po takim zabiegu temperatura powinna zacząć spadać i jeżeli tak się dzieje, po kilku minutach można wyłączyć silnik. Warto zapamiętać te czynności, bowiem mogą kiedyś się do tego, że uratujemy naszą jednostkę napędową, a nawet… samochód.

Co doprowadza do takiej sytuacji?

Kontrolowanie stanu płynu chłodniczego to podstawa, żeby nie powiedzieć wręcz obowiązek. Jeżeli widzimy, że płynu ubywa po kilku dniach wówczas należy dokładnie sprawdzić całą instalację, gdyż zapewne gdzieś pojawiła się nieszczelność.

Warto zwrócić uwagę również na czujnik wentylatora, który często także przyczynia się do przegrzania. Silnik potrzebuje chłodu, inaczej bardzo szybko może dojść do uszkodzenia jednostki napędowej, o czym trzeba pamiętać.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News