Wszyscy kierowcy doskonale wiedzą, że jeżeli chodzi o sprzęgło tutaj nie ma żartów. Każdy najmniejszy niepokojący sygnał powinien budzić w nas niepokój, a głównie objawia się to wszystko dźwiękiem. A tych dźwięków może być naprawdę wiele różnie brzmiących. Niestety każdy nie zwiastuje nic dobrego.
Sprzęgło i jego melodyjność
Niepokojące dźwięki dobiegające z okolic skrzyni biegów to zwiastun naprawdę poważnych problemów. Mogą one mieć różne natężenie, częstotliwość, milknąć i pojawiać się w różnych momentach. Nie ma tutaj praktycznie żadnej reguły, choć niewątpliwie każda melodia początkowo niewiele może powiedzieć.
Jeżeli sprzęgło głośno pracuje powodów może być wiele, ale są takie które pojawiają się najczęściej. A wśród nich znajduje się niewłaściwy profil piasty czy zerwania sprężyn amortyzacyjnych. Mechanicy często wspominają także o zużyciu tłumika drgań skrętnych, czy uszkodzeniu wysprzęglika.
Są to główne powody, ale ich pojawienie się może wynikać z wielu mniejszych kłopotów. Co by się nie działo wszystko wiąże się z jendym – wymianą całego sprzęgła. A mowa o tarczy, łożysku i docisku, co niestety składa się często na dość pokaźną sumę. A do tego dochodzi jeszcze wynagrodzenie mechanika.
Umiejętność jazdy kluczowa
Większość kierowców ma przypadłość do tego, że sama psuje ten element złą jazdą. A tak naprawdę to złe nawyki wyrobione w nas prowadzą do tego, że po kilku latach czeka nas ten wydatek. Warto zapoznać się z tym, jak prawidłowo należy wbijać biegi i korzystać ze sprzęgła.
Najważniejsze, aby zmiana biegów odbywała się płynnie. Nie należy zbyt długo trzymać nogi na lewym pedale, bowiem można doprowadzić do tego, że ”sprzęgło się spali”. Wtedy nawet możemy poczuć specyficzny zapach w pojeździe.