Polscy kierowcy uwielbiają przerabiać samochody na gaz. Niesie to za sobą oczywiście duże oszczędności, przez co jednorazowy wydatek w perspektywie kilku lat nie jest niczym strasznym. Matematyka się tutaj zgadza i szybko wychodzi się na swoje. Zwłaszcza jeżeli chodzi o silnik benzynowy, to koszty instalacji zwracają się bardzo szybko, a później jest czysty zysk. Jeżeli chodzi o diesel tutaj jednak wszystko wygląda zupełnie inaczej. Nie można jednak powiedzieć, że gorzej.
Diesel w LPG? Kusząca persepktywa
W przypadku silników wysokoprężnych sama instalacja jest bardziej skomplikowana, jeżeli chodzi o montaż. Warto mieć na uwadze jednak jedną i najważniejszą rzecz – diesel może pracować na samym LPG, ale jest to kompletnie nieopłacalne. Żeby zdecydować się na taki krok, trzeba m.in. zdecydować się na modyfikację silnika. Zabawa kompletnie nie ma sensu pod względem finansowym.
Najtańszą, najlepszą i najkorzystniejszą opcją dla kierowców jest niewątpliwie druga opcja, gdzie silnik zapalany jest za pomocą oleju napędowego. Z kolei w trakcie pracy jednostki napędowej do komory spalania trafia zarówno mieszanka ropy i gazu. Proporcje są jednak takie, że LPG stanowi tutaj maksymalnie około 30 procent.
Jeżeli chodzi o jeszcze jedną wartość procentową, to nie brakuje zdań, że moment obrotowy i moc silnika po montażu butki z gazem może wzrosnąć nawet do 30 procent. A przy tym korzystanie z samochodu staje się tańsze, choć na pewno koszt instalacji nie zwraca się tak szybko jak w przypadku benzyny. Szacuje się, że oszczędności mogą sięgnąć 25 procent. To niewątpliwie dużo.
Mieszanka staje się… ekologiczna!
Mieszanka oleju napędowego z gazem ma niewątpliwie korzystny wpływ na środowisko. Dzięki takiej zmianie dochodzi do praktycznie pełnego wypalania paliwa. To niezwykle korzystne dla samego pojazdu, a zwłaszcza filtra DPF, o który nie trzeba się martwić. Korzystają jednak na tym wszyscy, bowiem oddychamy czystszym powietrzem.
Jeżeli chodzi diesel i LPG jest jeszcze jedna ważna rzecz. Im silnik jest większy, tym większa opłacalność montażu butli z gazem. Wynika to z racji wspomnianych 30 procent, gdzie zysk staje się znacznie większy. Zwłaszcza w przypadku poruszania się po mieście. LPG i długie trasy to z kolei mniej korzystne rozwiązanie finansowe.
Montując zatem gaz do silnika diesla, trzeba dwa razy się zastanowić czy instalacja nam się zdąży zwrócić i jak szybko. Bo tutaj jest to najbardziej istotne, jeżeli chodzi o sens montażu. Warto zatem przysiąść na dłużej i zastanowić się nad sensem całej inwestycji.