Nie jest żadną tajemnicą, że praktycznie każdy silnik diesla można podrasować bez wizyty w autoryzowanym serwisie. Wystarczy tylko niewielka ingerencja w elektronikę, aby podnieść moc jednostki napędowej o 20 procent, a nawet o… 50 proc! To dużo, a nawet bardzo dużo. Trzeba tylko zdecydować, czy chcemy wydawać plus minus 2 tys. zł na to, aby szybciej jeździć i bardziej ryzykować.
Podkręć moc. Silnik diesla daje taką możliwość
Są dwa sposoby na to, żeby zwiększyć moment obrotowy swojego silnika jeżeli chodzi o tuning elektroniczny. Bo niewątpliwie to właśnie ten jest najprostszy, a przy tym najbardziej skuteczny. Są również pewne możliwości mechaniczne, jednakże nie przekładają się one w efekcie końcowym na oczekiwania. W dodatku mocno uderzają w czas oraz portfel.
KIEROWCO! SPÓŹNIŁEŚ SIĘ Z WYMIANĄ OPON? SPRAWDŹ NAJLEPSZE OFERTY!
Kierowca mający samochód z turbodieslem ma do wyboru dwa rozwiązania, jeżeli chodzi o zwiększenie mocy – power box lub chiptuning. Niewątpliwie ten drugi jest bardziej znany i częściej stosowany. Można go zamontować w zasadzie w każdym samochodzie, w którym jest silnik diesla.
Chiptuning polega na tym, że za pomocą montażu specjalnego urządzenia w komputerze sterującym pracą jednostki napędowej dochodzi do modyfikacji niektórych elementów pracy silnika. Zmienia się ciśnienie wtrysku oraz turbodoładowania, a także ilość przyjmowanego paliwa.
Co ciekawe, w pojazdach od 2000 roku montaż jest znacznie prostszy i bezpieczniejszy, niż w pojazdach produkowanych w latach wcześniejszych. Trzeba jednak pamiętać, że taki zabieg trzeba przeprowadzić w profesjonalnym warsztacie, który specjalizuje się w tego typu rzeczach. Auto nie powinno być już na gwarancji. Chyba że robimy to w uprawnionym serwisie, bo i takie są.
Nie tylko chiptuning, ale i power box
Drugą metodą jest montaż tzw. power boxa. Jest to niewielkie elektryczne ”pudełeczko”, którego zadaniem jest także podniesienie mocy silnika. Zadaniem tego urządzenia jest wyłącznie zwiększenie dawki paliwa. Montaż jest niezwykle banalny – wpina się go pomiędzy modułem sterującym silnikiem a układem wtryskowym. W tym przypadku nie dochodzi do ingerencji w kwestii podniesienia ciśnienia doładowania.
KIEROWCO! SPÓŹNIŁEŚ SIĘ Z WYMIANĄ OPON? SPRAWDŹ NAJLEPSZE OFERTY!
W przypadku montażu tego elementu dochodzi do zwiększenia zużycia paliwa, co nie zawsze cieszy kierowców. Chiptuning z kolei jest gwarancją, że nie trzeba będzie częściej odwiedzać stacji paliw.