Diesle kopci jeszcze gorzej niż wcześniej. Emisja CO2 nowych samochodów najwyższa od lat

Diesle kopci jeszcze gorzej niż wcześniej. Emisja CO2 nowych samochodów najwyższa od lat

silnik diesel spaliny

Podaj dalej

Moda związana z ekologicznymi samochodami trwa od kilku lat w najlepsze, a diesle jak kopciły tak kopcą. Średnie emisje CO2 nowych samochodów w Europie wzrosły już trzeci rok z rzędu. Producenci sprzedali w zeszłym roku bardziej emisyjne samochody niż rok wcześniej.

Najnowsze dane za 2019 rok opublikował JATO Dynamics. Z analiz wynika jasno, że choć są coraz bardziej restrykcyjne europejskie przepisy, to już po raz trzeci z rzędu emisje rosną, zamiast maleć.

– Średnia emisja zelektryfikowanych samochodów wyniosła w ubiegłym roku 63,2 g/km – około połowy średniej emisji konwencjonalnych samochodów benzynowych i wysokoprężnych. Niestety udział EV w rynku pomimo wzrostu wyniósł tylko 6% wszystkich rejestracji, co nie wystarczyło, by odwrócić negatywny trend – powiedział Felipe Munoz, globalny analityk JATO Dynamics.

W 2019 roku średnia emisja dla Europy była o 1,3 g/km wyższa niż rok wcześniej. Tylko Toyota zdołała obniżyć średnią emisję wśród sprzedanych w ciągu roku samochodów – odnotowała spadek o 2,3%. Japońska marka jako jedyna w Europie ma średnią emisję poniżej 100 g/km – dokładnie 97,5 g/km. Wynik ten to zasługa dobrze sprzedających się hybryd.

W rankingu JATO Dynamics tylko cztery marki obniżyły swoje emisje. Na kolejnych miejscach za Toyotą znalazł się Citroen (2. miejsce, 106,4 g/km, -1,7 g/km), Opel (12. miejsce, 124,9 g/km, -1,1 g/km) i BMW (16. miejsce, 129 g/km, -1,3 g/km).

Tylko siedem krajów obniżyło emisję

Tylko dwa kraje mogły pochwalić się w ubiegłym roku średnią emisją CO2 nowych samochodów poniżej 100 g/km. Pierwsze miejsce zajmuje Norwegia z wynikiem 60,3 g/km (-12 g/km), ale na szczególną uwagę zasługuje Portugalia, która w ciągu roku zredukowała swój wynik aż o 22,2 g/km do poziomu 83,2 g/km. Trzecie miejsce zajęły Niderlandy, w których niespodziewany sukces samochodów elektrycznych, w tym Tesli Model 3, przyczynił się do redukcji wyniku o 5,9 g/km – do 100,1 g/km.

Polska na szarym końcu

W zestawieniu JATO Dynamics Polska zajmuje odległe miejsce. Pod względem średniej emisji CO2 (131,4 g/km) zajmuje 2. miejsce od końca przed Szwajcarią (137,7 g/km), a pod względem wzrostu emisji (+3,1 g/km) nasz kraj jest na trzecim miejscu od końca, przed Grecją (+4,6 g/km) i Chorwacją (+3,6 g/km).

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News