21 autobusów elektrycznych marki Solaris zostanie dostarczonych do MPK Poznań do końca lutego 2020 roku. Elektrobusy zostaną wyposażone w baterie Solaris High Power i będą mogły być ładowane zarówno przez pantograf, jak i złącze typu plug-in.
Ponadto elektryczne Solarisy zostaną wyposażone w szereg nowoczesnych udogodnień dla pasażerów i kierowców. To pierwsze napędzane energią elektryczną autobusy, na które zdecydowała się stolica Wielkopolski, tym samym podążając za rosnącym trendem przełączania się europejskich miast na elektromobilność.
poznańskie MPK i Solaris Bus & Coach S.A. podpisały umowę na dostawę 21 autobusów elektrycznych – 15 pojazdów przegubowych oraz 6 standardowej długości. Zgodnie z umową całość zamówienia zostanie zrealizowana do końca lutego 2020 roku. Wartość kontraktu to ponad 70 mln złotych.
Przyjazne środowisku autobusy, na które zdecydował się poznański przewoźnik, zostaną wyposażone w baterie Solaris High Power. W przypadku 12-metrowych Urbino będą miały pojemność 116 kWh, w przegubowych zaś 174 kWh. Magazyny energii będą przystosowane do szybkich i częstych ładowań prądem o dużej mocy. Elektrobusy będzie można naładować zarówno przez pantograf umieszczony na dachu, jak i przez klasyczną wtyczkę. Co ciekawe, modele dostarczone do Poznania będą posiadać gniazda ładowania plug-in po obu stronach autobusu, co ułatwi uzupełnianie energii w wielu pojazdach jednocześnie.
Poznańskie Urbino electric będą ładowane w trzech lokalizacjach. Dwie całkowicie nowe stacje ładowania pantografowego zostaną wybudowane na dworcu autobusowym Garbary, gdzie dostępne będzie jedno stanowisko ładowania, w tym również ładowarka plug-in, oraz na dworcu przy osiedlu Sobieskiego. Tam powstaną dwie 2-stanowiskowe ładowarki pantografowe, które zapewnią ładowanie nawet 4 pojazdów jednocześnie. Dodatkowo dwa stanowiska będą posiadały możliwość ładowania w systemie plug-in. Dzięki mocy pantografu do 560 kW autobusy po kilku minutach uzupełniania energii na pętli będą mogły wyruszyć w dalszą podróż.
Poznańskie MPK zdecydowało się także na wyposażenie zajezdni autobusowej przy ul. Warszawskiej w 10 2-stanowiskowych urządzeń stacjonarnych oraz trzy mobilne zapewniające możliwość jednoczesnego ładowania – poprzez wtyczki plug-in – wszystkich dostarczonych autobusów elektrycznych.
Aby autobusy zużywały mniej energii, na dachu pojazdów dwunastometrowych zamontowany zostanie system ogniw fotowoltaicznych, niestosowany dotąd w autobusach dla stolicy Wielkopolski. Oświetlenie na zewnątrz i wewnątrz pojazdu zaprojektowane będzie w przyjaznej środowisku technologii LED. Po raz pierwszy też na poznańskie drogi wyjadą autobusy z funkcją doświetlania zakrętów.