Trzeci tydzień sierpnia przyniósł sporo ciekawych wydarzeń w świecie sportów motorowych. Nie zabrakło polskich sukcesów na arenach międzynarodowych, czy ciekawych zawirowań w świecie F1.
WEC: Toyota wykluczona po zwycięstwie
Dwie Toyoty TS050 Hybrid jako pierwsze przejechały metę 6 godzin Silverstone, 3. rundy Długodystansowych Mistrzostw Świata. Zarówno prototyp LMP1 z nr 8 (Sebastien Buemi/Kazuki Nakajima/Fernando Alonso), jak i z nr 7 (Mike Conway/Kamui Kobayashi/Jose Maria Lopez) zostały zdyskwalifikowane przez sędziów za nadmierne odkształcenie skid blocków (deski podwoziowe odkształcające się na krawężnikach). Toyota oświadczyła, że ich dotychczasowe elementy podwozia nie zmieniły się konstrukcyjnie od ubiegłego roku i rozważa odwołanie.
Wygrana, a w zasadzie dublet powędrował do Rebellion Racing. Zwycięski prototyp, który jako trzeci przejechał metę prowadzili Mathias Beche, Thomas Laurent i Gustavo Menezes. W LMP2 najszybsza była ekipa Jackie Chan DC Racing (Ho-Pin Tung/Gabriel Aubry/Stephane Richelmi). W GTE-Pro wygrana przypadła Ferrari AF Corse (Alessandro Pier Guidi/James Calado). W GTE-AM triumfowała ekipa Dempsey-Proton Racing (Christian Ried/Julian Andlauer/Matt Campbell).
Nadrenia-Palatynat nadal pod władaniem Tanaka
Ott Tanak i Martin Jarveoja odnieśli drugie zwycięstwo w Rajdzie Niemiec, 9. rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata. Załoga Toyoty Yaris WRC wygrała po raz trzeci w tym sezonie. Na drugim miejscu dojechali liderzy punktacji Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC), a podium skompletowała kolejna załoga Toyoty, Esapekka Lappi i Janne Ferm. Broniący tytułu, Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC) zajęli 4. miejsce, ale poprawili dorobek punktowy wygrywając Power Stage.
W punktacji sezonu wśród kierowców prowadzi Neuville (172 pkt) przed Ogierem (149), Tanakiem (136), Lappim (88) i Mikkelsenem (65). Wśród producentów Hyundai ma tylko 13 punktów zapasu nad Toyotą.
Rundę WRC 2, mimo kapcia na Panzerplatte, wygrali Jan Kopecky i Pavel Dresler przed kolegami ze Skody Motorsport Kalle Rovanperą z Jonne Halttunenem oraz wspieranym przez włoską federację Fabio Andolfim z Emanuele Inglesim (wszyscy Skoda Fabia R5). Najlepszą polską załogą była ekipa Lotos Rally Team, Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta R5). Trzykrotny mistrz Europy w sobotę był wiceliderem, na ostatnim odcinku rajdu stracił czwartą lokatę na rzecz Fabiana Kreima i Franka Christiana (Skoda Fabia R5). Po trudnym początku rajdu Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur (Fabia R5) przebili się na 6. miejsce.
W klasyfikacji WRC 2 prowadzi Kopecky (100 pkt) przed Tidemandem (93), Greensmithem (55), Pieniążkiem (48) i Andolfim (46). W dwóch startach Kajetanowicz zgromadził 16 punktów.
Polskie sukcesy na Slovakia Ringu
Marcin Jedliński (Audi R8 LMS GT3) z zespołu Olimp Racing zaliczył perfekcyjny weekend na Slovakia Ringu w Mistrzostwach Strefy Europy Centralnej w Wyścigach Torowych (2 wygrane wyścigi) oraz w FIA CEZ w Wyścigach Endurance i długodystansowym ESET V4 Cup (zmiennikiem w długim dystansie był Mateusz Lisowski).
Łukasz Kręski i Maciej Marcinkiewicz zmieniający się w Maserati GranTurismo MC GT4 wygrali oba wyścigi w kategorii AM podczas rundy GT4 Centreal European Cup na Slovakia Ringu. Trzecie miejsce w klasie wywalczył Adam Galas (KTM X-Bow GT4).
Na Słowacji triumfy świętował także Bartłomiej Mirecki. Kierowca Tatuusa Formuły Renault 2.0 zwyciężył wyścigi FIA CEZ w klasie E2-2000. Mirecki dwukrotnie był drugi w generalce za Paolo Brajnikiem (Dallara F308).
Urbaniak ukarany po podium w Clio Cup
Prowadzący do dziewiątego okrążenia w drugim wyścigu Clio Cup Central Europe, Karol Urbaniak ostatecznie ukończył sprint w Zaandvort na trzecim miejscu za Sebastiaanem Bleekemolenem i Tomasem Pekarem. Dwukrotny mistrz Kia Lotos Race po wyścigu otrzymał jednak 30 sekund kary za rzekomy kontakt z rywalem widocznym na wideo poniżej.
????????????Sędziowie uznali, że Karol spowodował kolizję widoczną na filmie i przyznali mu po wyścigu 30s kary!!!Prawda jest taka, że Karol został popchnięty przez zawodnika z tylu, co ewidentne widać na nagraniu. Ponad to w wyniku popchnięcia Karola, uszkodzony został jego zderzak. Sędziowie uznali, że tego nie widzą. Pokazywanie sytuacji z różnych kamer, a także zdjęć z uszkodzeniami auta jednoznacznie wskazującymi na winę S. Bleekemolena nie pomogło i po otrzymaniu kary, Karol spadł na z 3 na 19 pozycję!! ??RANAL l SONAX Polska l RallyShop.pl l Kjk-auto l #bmracingteam l Renault CLIO CUP Central Europe
Publiée par BM Racing Team sur Lundi 20 août 2018
Sonik wraca na podium
Pauzujący od styczniowego Rajdu Dakar, Rafał Sonik (Yamaha Raptor 700) wywalczył trzecie miejsce w quadowej stawce podczas 8. Atacama Rally, rundzie Pucharu Świata FIM w Rajdach Terenowych. W Chile lepsi od Polaka okazali się tylko Argentyńczycy, Nicolas Cavigliasso i Jeremias Gonzalez.
W motocyklowym Pucharze Świata Juniorów najszybciej trasę pokonał Jose Ignacio Cornejo (Honda CRF 450 Rally) przed dwoma zawodnikami Orlen Team – Maciejem Giemzą i Adamem Tomiczkiem (obaj KTM 450). Giemza jest liderem juniorskiego pucharu i zajmuje trzecie miejsce w punktacji mistrzostw świata.
Paddon mistrzem Nowej Zelandii
Pauzujący w Rajdzie Niemiec, Hayden Paddon wywalczył czwarty tytuł rajdowego mistrza Nowej Zelandii. Fabryczny kierowca Hyundai Motorsport w załodze z Malcolmem Pedenem wygrał Hyundaiem i20 AP4 Gold Rush Rally of Coromandel. Na trasy WRC Paddon powróci w Rajdzie Turcji (13-16 września).
Skoda Fabia Supercar na World RX
Litewski zespół ES Motorsport przebudował Skodę Fabię R5 na rallycrossowy samochód klasy Supercar. W projekcie wykorzystano silnik Orec’ki. Plany zakładają wystawienie samochodu w Rallycrossowych Mistrzostwach Świata. Za sterami Fabii Supercar ma zasiąść „światowej sławy kierowca”.
Więcej czasu na elektryczną rewolucję
Organizatorzy Rallycrossowych Mistrzostw Świata przesunęli przejście na w pełni elektryczne silniki w klasie Supercar z 2020 na 2021 r. Wydłużenie terminu zgłoszeń do 29 marca 2019 r. ma zapewnić większą ilość zespołów fabrycznych. Producenci potrzebują więcej czasu na zaplanowanie zaangażowania w elektryczne World RX.
Alonso pożegnał F1, Sainz do McLarena
Dwukrotny mistrz Formuły 1, Fernando Alonso poinformował, że z końcem obecnego sezonu zakończy występy w królowej sportów motorowych. Kierowca McLarena nie sprecyzował swoich planów, ale mówi się o zaangażowaniu w amerykańską serię IndyCar w celu zdobycia potrójnej korony sportów motorowych. Alonso nie wyklucza powrotu do F1, jeżeli otrzyma samochód, którym można walczyć o zwycięstwa.
Ekipa McLarena na miejsca Hiszpana ściągnie jego rodaka – Carlosa Sainza Juniora – syna dwukrotnego mistrza WRC i dwukrotnego zwycięzcy Rajdu Dakar. Po nadchodzącym sezonie Sainz opuści zespół Renault, do którego z Red Bull Racing przejdzie Daniel Ricciardo.