Porsche zaprezentowało odmianę seryjną swojego pierwszego całkowicie elektrycznego modelu – Taycan.
Jak powiedział Oliver Blume, prezes zarządu Porsche AG, który zainicjował globalną premierę pojazdu w Berlinie:
„Taycan łączy nasze dziedzictwo z przyszłością. Kontynuuje historię sukcesu naszej marki – marki, która od ponad 70 lat fascynuje i porusza ludzi na całym świecie. Ten dzień wyznacza początek nowej ery”.
Pierwsze warianty nowej serii modelowej to Taycan Turbo S oraz Taycan Turbo. Słabsze odmiany Porsche Taycan, również z napędem na wszystkie koła, pojawią się jeszcze w tym roku. Kolejną wersją, która dołączy do portfolio niemieckiej marki, będzie natomiast Taycan Cross Turismo. Jego debiut wyznaczono na koniec przyszłego roku. Do 2022 r. Porsche zainwestuje w elektromobilność ponad 6 miliardów euro.
Flagowy Taycan Turbo S w trybie overboost, w połączeniu z systemem Launch Control, może generować moc do 761 KM (560 kW), a Taycan Turbo – do 680 KM (500 kW). Taycan Turbo S przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,8 s, natomiast Taycan Turbo potrzebuje na to 3,2 s. Wariant Turbo S oferuje zasięg do 412 km, a Turbo – do 450 km (w każdym przypadku zgodnie z WLTP). Maksymalna prędkość obu czteronapędowych samochodów wynosi 260 km/h.
Taycan oferuje napięcie systemowe 800 V zamiast 400 V, „tradycyjnych” dla samochodów elektrycznych. Jak informuje Porsche, wystarczy niewiele ponad 5 minut, by na stacji ładowania o wysokiej mocy naładować akumulator prądem stałym (DC) w stopniu wystarczającym na pokonanie nawet 100 kilometrów (zgodnie z WLTP). W idealnych warunkach czas uzupełniania energii w zakresie od 5 do 80 % stanu naładowania wynosi 22,5 minuty. Maksymalna moc ładowania (szczytowa) to 270 kW. Całkowita pojemność akumulatora Performance Plus wynosi 93,4 kWh. Kierowcy mogą ładować swoje samochody również prądem zmiennym (AC), z mocą do 11 kW.
Taycan Turbo S oraz Taycan Turbo korzystają z dwóch silników elektrycznych – jeden pracuje przy przedniej osi, drugi przy tylnej. Dzięki temu oba warianty dysponują napędem na wszystkie koła. Silnik elektryczny, przekładnię oraz sterowany impulsowo falownik połączono w kompaktowy moduł napędu. Dwustopniowa przekładnia została zamontowana przy tylnej osi. Porsche podkreśla, że pierwszy bieg umożliwia jeszcze lepsze przyspieszenie ze startu zatrzymanego, a drugi – o długim przełożeniu – zapewnia wysoką efektywność i wysokie rezerwy mocy, również przy najwyższych prędkościach.
Co ciekawe, w modelu Taycan Porsche po raz pierwszy oferuje wnętrze w konfiguracji całkowicie pozbawionej wykończeń ze skóry. Poszczególne elementy są w tym przypadku wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. Samochód oferuje dwa bagażniki: przedni ma pojemność 81 litrów, a tylny – 366 litrów.
Porsche Taycan Turbo S oraz Porsche Taycan Turbo są już dostępne w sprzedaży. Ich ceny zaczynają się odpowiednio od 790 tys. zł i 650 tys. zł.