Z najnowszego raportu Eurostatu wynika, że Polacy są zdecydowanym liderem w Europie jeżeli chodzi o liczbę pojazdów poruszających się po drogach za pomocą autogazu. Wśród wszystkich jeżdżących samochodów w naszym kraju 16 procent z nich zasilanych jest LPG.
Aż o sześć procent mniej, niż w Polsce takich samochodów użytkowanym jest na Litwie, która znalazła się w zestawieniu na drugiej pozycji. Z kolei o połowę mniej we Włoszech i na Łotwie. Nad Wisłą autogaz wciąż cieszy się ogromną popularnością, bowiem jest aż o połowę tańszy niż benzyna czy olej napędowy. Raport opublikowany przez Eurostat obejmuje wyłącznie dwadzieścia cztery kraje Unii Europejskiej i powstał na podstawie danych z 2016 roku.
Benzyna i olej napędowy
W przypadku oleju napędowego najwięcej diesli, bo aż 69 procent, jeździ we Francji. Na podium znajduje się Litwa (65 proc.) i Luksemburg (64 proc.). Ponad połowa samochodów poruszających się przy pomocy tego paliwa jest w Portugalii, Austrii, Hiszpanii, Łotwie i Belgii.
Z kolei benzyna dominuje na Cyprze – 86 procent, a w pierwszej trójce znajduje się Finlandia (75 proc.) oraz Węgry (70 proc.).
Highest share of cars ran on petrol recorded in ??Cyprus (86%), whilst highest share of diesel-driven cars in ??France (69%) ??️?
The use of alternative fuels other than petrol or diesel highest in ?? Poland (16%) ?
➡ For more information: https://t.co/4PKs0q9gyo pic.twitter.com/yKhr4a3LRu
— EU_Eurostat (@EU_Eurostat) January 9, 2019
Zmiany na przestrzeni ostatnich lat
Biorąc pod uwagę, że Polacy od 2016 roku wciąż chętnie montują instalację gazową w swoich autach, śmiało można założyć, że na dzień dzisiejszy nie jest to liczba 16 procent, a nieco większa. Rachunek jest prosty – zakładając, że cena benzyny średnio wynosi 5,00 zł, gazu 2,20, samochód spala ok 8 l paliwa na 100 km, a średni przebieg w miesiącu to 2 tys. km. Koszt instalacji LPG zwróci się użytkownikowi już po 6-7 miesiącach.
A popularne zarzuty, że samochody z LPG tracą na dynamice jazdy stają się w obecnych czasach już nieaktualne. Problem ten dotyczył poprzednich generacji instalacji gazowych. Od momentu pojawienia się instalacji gazowej z bezpośrednim wtryskiem gazu w formie ciekłej, samochody mają taką samą dynamikę.