Firmy Volvo Cars oraz Varjo łączą siły i opracują wspólne rozwiązanie rzeczywistości mieszanej. Posłużą one do opracowywania prototypów, rozwoju designu, a nawet testowania aktywnych systemów bezpieczeństwa. Właśnie tak ma wyglądać w przyszłości proces projektowania nowych modeli aut.
Volvo Cars i Varjo po raz pierwszy umożliwiły prowadzenie prawdziwego samochodu przy użyciu zestawu gogli i aplikacji mieszanej rzeczywistości, dodając elementy wirtualne i określone funkcje, które wydają się prawdziwe zarówno dla kierowcy i są rozpoznawalne dla czujników samochodu. To niezwykle upraszcza i przyspiesza proces rozwojowy. Do tej pory żaden inny producent samochodów nie korzystał z potencjału tej technologii.
Nowy model gogli XR-1
Wraz z rozpoczęciem współpracy, Varjo wprowadza właśnie na rynek nowy model gogli XR-1. Jest on wyposażony w słuchawki, kamery i wyświetlacz HD o świetnej rozdzielczości. Dzięki temu doznania rzeczywistości wirtualnej i mieszanej są niezwykle realistyczne. XR-1 może służyć nie tylko do zabawy. Możliwości tego zestawu są w stanie radykalnie skrócić czas opracowywania nowych technologii. Dają szansę oceny funkcji i projektów jeszcze na etapie koncepcji.
W goglach XR-1 znacząco poprawiono rozdzielczość w stosunku do poprzedniego modelu. Dodano też opcję pracy nie tylko w rzeczywistości rozszerzonej, ale także w rzeczywistości mieszanej. Projektanci Volvo mogą teraz wirtualnie przejechać się jeszcze nieistniejącym samochodem. Mogą także dokonywać testów i symulacji jego funkcji na wiele lat przed jego fizycznym powstaniem. Mogą też jeździć istniejącym samochodem, ale oprócz widoku drogi są im wyświetlane dodatkowe, wirtualne obiekty. Np. łoś, który wyłania się z lasu, na który… reagują systemy hamowania samochodu. Ten system jest tak głęboko zintegrowany z funkcjami auta, że wirtualna rzeczywistość idealnie splata się z tą prawdziwą. To wszystko ma na celu opracowywanie bezpiecznych samochodów o intuicyjnej, prostej obsłudze w możliwie krótkim czasie.
XR-1 pozwala również inżynierom Volvo Cars opracowywać i oceniać rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa aktywnego znacznie łatwiej niż dotąd. Eksperci ds. Bezpieczeństwa mogą prowadzić prawdziwe samochody, nosząc zestaw słuchawkowy XR-1 w ośrodkach badawczych Volvo w Szwecji. Testują w ten sposób wirtualne systemy bezpieczeństwa aktywnego widoczne jedynie w rzeczywistości rozszerzonej, ale osadzonej w rzeczywistym środowisku.
Technologia śledzenia wzroku wbudowana w gogle XR-1 ułatwia ocenę, w jaki sposób kierowcy korzystają z nowej funkcjonalności oraz czy powoduje ona ich rozproszenie uwagi. Tak precyzyjna metoda pomiaru poziomu rozproszenia sprawia, że Volvo Cars może opracować nowe funkcje tak, by nie zaburzały one koncentracji kierowcy.
Technologia na wyłączność
Gogle Varjo XR-1 i ich zastosowanie do testowania technologii Volvo Cars zostały pokazane podczas Światowej Wystawy Rzeczywistości Rozszerzonej w Santa Clara w Kalifornii. Złożono także wniosek patentowy na wyłączne zastosowanie tej technologii.