Od szkicu po model z żywicy – jak powstał nowy SEAT Tarraco?

Od szkicu po model z żywicy – jak powstał nowy SEAT Tarraco?

2400-This-is-how-you-design-an-SUV_002_HQ

Podaj dalej

Zanim nowy SEAT Tarraco trafił na rynek, pracował nad nim zespół kilkudziesięciu specjalistów. Potrzeba było m.in. setek szkiców i ponad pięciu ton gliny, aby wypracować design, który wyznaczy kierunek dla modeli SEAT-a w przyszłości.

Jak połączyć pigmenty z miką, aby skomponować kolor, kojarzony z szykiem i elegancją? Jakie tkaniny i materiały wybrać, aby wzmocnić to wrażenie? Kreatywny proces projektowania nowego SUV-a zakończył się, dlatego dziś możemy go krok po kroku prześledzić. Jak będą wyglądać SEAT-y w przyszłości i jaki kierunek wyznaczył im projekt SEAT-a Tarraco?

Od pierwszego wejrzenia

Aż 65% kierowców SUV-ów wybrało swój model na bazie jego wyglądu zewnętrznego.
Szczególnie ostre linie, odzwierciedlające charakter pojazdu, nawiązujące do nieco agresywnej natury, wpadają w oko Klientów – wyjaśnia Xavier Villanueva, projektant SEAT-a. Jedną z najważniejszych części projektu nowego SEAT-a Tarraco jest jego przód. – Ulokowanie maskownicy, nieco bardziej spionizowanej w porównaniu do innych modeli, nadaje masce wydłużonego kształtu przy jednoczesnym podkreśleniu wyrazistych linii zewnętrznych pojazdu – dodaje.

Nowe wyzwania dla projektantów

Kabina pasażerów w modelu Tarraco jest znacznie większa niż w pozostałych modelach SEAT-a. Taka szeroka przestrzeń to nie lada wyzwanie dla projektantów. – Klienci szukają równowagi pomiędzy wygodą, ergonomią, a wydajnością – to jeden z aspektów, który bierzemy pod uwagę przy projektowaniu SUV-a – dodaje Daniel Hervas, z działu projektowania wnętrz SEAT-a. Kolejnym wyzwaniem było wkomponowanie w deskę rozdzielczą dużego, 8-calowego ekranu dotykowego. Wizualnie nie tworzy jej części, ale wygląda jakby unosił się tuż przed nią.

Kolor na miarę SUV-a

Rozmiar, sylwetka, ale także grupa odbiorców samochodu definiują gamę kolorów wykorzystywanych podczas jego projektowania. Każdy segment pojazdów ma swoją własną paletę barw – mówi Jordi Font, z działu Color&Trim SEAT-a. Kolor lakieru SUV-a powinien podkreślać aspekty związane z bezpieczeństwem. – Wymaga to stonowanych lub metalicznych odcieni, a w zależności od rozmiaru pojazdu, można dodatkowo pobawić się wykorzystaniem dwukolorowego dachu lub wyglądem wybranych elementów wyposażenia – dodaje Font. – Dla Tarracco wybraliśmy osiem barw, które tworzą elegancką paletę, podkreślającą jego osobowość – podsumowuje.

Projektując wersje wyposażenia największego SUV-a SEAT-a, projektanci pracowali z materiałami z segmentu premium. – Wybraliśmy melanżowe tkaniny, a także, po raz pierwszy, matowe, chromowane elementy wykończenia, tworzące wyrafinowaną całość – wyjaśnia Amanda López z działu Color&Trim. Podczas dobierania kombinacji kolorystycznych, skorzystali m.in. z możliwości wirtualnej rzeczywistości.

Wygląd kabiny dla pasażerów, linie zewnętrzne czy aspekty związane z aerodynamiką – wirtualna rzeczywistość odgrywa decydującą rolę w różnych obszarach projektowania pojazdu. Chętnie sięgają po nią także pracownicy SEAT-a.

Wcześniej, dzięki renderom, projekty pokrywały się w 60% z ich rzeczywistymi odpowiednikami. Obecnie za sprawą wirtualnej rzeczywistości wartość ta wzrosła do 90%, co pozwala projektantom zaoszczędzić mnóstwo czasu pracy – mówi Manel Garcés z działu zajmującego się wizualizacjami w marce SEAT. Dzięki spotkaniom ekspertów i wspólnej pracy ramię w ramię, pracownicy z działu wizualizacji są w stanie zaproponować narzędzia, które optymalizują pracę ich współpracowników – projektantów. – W bardzo krótkim czasie zespół zajmujący się aranżacją wnętrz dostaje trójwymiarową wizualizację tego, co przed chwilą nakreślił – dodaje Garcés.

320 godzin pracy z gliną

Pomimo ogromnych możliwości, jakie oferuje wirtualna rzeczywistość, pewne tradycyjne rozwiązania wciąż pozostają niezastąpione. Mowa tu o glinianych modelach, wiernie odwzorowujących rzeczywiste wymiary pojazdu. Aby zaprojektować glinianego Tarraco, potrzeba było aż 5 000 kg tego materiału. Jak podkreślił Carlos Arcos, odpowiedzialny za wygląd zewnętrzny modeli, największym wyzwaniem była kontrola objętości i proporcji tak dużego samochodu.

Ostatnim etapem pracy projektantów jest przygotowanie repliki pojazdu z żywicy. Taki model zostaje wykorzystany podczas akceptacji linii nowego samochodu. Po niej do pracy wkraczają inżynierowie, przekładający projekt w rzeczywisty pojazd.

To dzięki pracy wszystkich tych osób, Tarraco – największy SUV SEAT-a – jeszcze w tym roku wyjedzie na polskie drogi.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News