Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego w czwartek ma podjąć decyzję, w kontekście standardów bezpieczeństwa nowo wyprodukowanych aut.
Jedną z propozycji jest instalowanie inteligentnych tempomatów ”Intelligent Speed Assistance”. System polega na współpracy z GPS, dzięki czemu ustala jaka prędkość obowiązuje na drodze po której się poruszamy. Informacja ta zostaje nam wyświetlana na ekranie, a jeżeli się do niej nie dostosujemy, wówczas po krótkim czasie samochód sam zwolni dostosowując prędkość.
ISA montowany jest już w takich markach jak Ford, Mercedes-Benz, Peugeot/Citroen, Renault czy Volvo. Posiada on możliwość chwilowego wyłączenia, aby móc przeprowadzić manewr wyprzedzania. Według Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) taka zmiana można ocalić życie 25 tys. osób między 2022 a 2037 r. Sam inteligentny tempomat dostosowujący prędkość samochodu do obowiązujących przepisów według ETSC mógłby zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na europejskich drogach o 20 proc.
Po tym jak Francja obniżyła limit prędkości na drogach poza miastami z 90 do 80 km/h zanotowała rekordowy spadek liczby ofiar śmiertelnych. W 2018 r. było ich mniej o 5,5 proc. To pokazuje, że taki system może przyczynić się do znacznego bezpieczeństwa na drogach.