W 2013 roku Volkswagen przedstawił koncept SUV-a CrossBlue, który ma znaleźć się w gamie niemieckiej marki pomiędzy Tiguanem i Touaregiem. Teraz wiadomo już, że wersja produkcyjna będzie nosiła nazwę Atlas, która nawiązuje prawdopodobnie do greckiej mitologii.
7-miejscowy SUV będzie zbudowany na płycie podwoziowej MQB, której modułowa konstrukcja pozwala zwiększyć rozmiar auta, w porównaniu z Tiguanem. Linie nadwozia Atlasa nawiązują do stylu VW. Widać w nich spore nadkola i linie okien, które są zapożyczone od wcześniejszego modelu.
SUV ma być umiejscowiony między Tiguanem i jego wersją z przedłużonym rozstawem osi, a najnowszą generacją Touarega, która będzie większa od Atlasa. Standardowa wersja oferowana będzie z napędem na przednią oś. Układ o nazwie 4Motion jest opcją w tańszych wariantach z najsłabszymi silnikami.
Nabywcy będą mogli wybierać między czterocylindrowymi, turbodoładowanymi silnikami benzynowymi a dieslami. Na niektórych rynkach Atlas ma być sprzedawany z jednostką V6. Chodzi zwłaszcza o Stany Zjednoczone, gdzie samochód będzie produkowany. Najważniejsza wersja ma być napędzana układem hybrydowym, a łączna moc wysokoprężnego silnika 2.0 oraz dwóch elektrycznych ma wynieść przeszło 300 KM i ma mieć ponad 500 Nm momentu obrotowego. Jedna jednostka elektryczna zamontowana jest z tyłu wraz z bateriami, pod podłogą bagażnika, a drugą umieszczono z przodu, obok silnika spalinowego.