Siedem lat po narodzinach modelu A5 Sportback pojawia się jego nowa generacja. Pięciodrzwiowe Coupé łączy elegancką, emocjonalną stylistykę z dużą funkcjonalnością i wysokim komfortem wnętrza.
Rodzinne auto jest perfekcyjnie wyposażone w możliwości połączenia z Internetem i oferuje najnowsze funkcje infotainment. Ponadto w drugiej generacji całkowicie zmodyfikowano zawieszeni, zastosowano silniki o wysokiej wydajności oraz innowacyjne systemy wsparcia kierowcy. Model S5 występuje z sześciocylindrowym silnikiem turbo o mocy 354 KM i momencie obrotowym 500 Nm.
Stylistyka zewnętrzna
Podczas projektowania nowego modelu A5 Sportback projektanci Audi połączyli emocjonalne kształty z atletycznie napiętymi powierzchniami. Rozciągnięty rozstaw osi, krótkie zwisy i długa, otaczająca osłona silnika z elementem power dome, uwydatniają dynamikę pięciodrzwiowego coupé. Osłona chłodnicy Singleframe jest ukształtowana trójwymiarowo i znacznie bardziej płasko oraz szerzej niż w poprzednim modelu.
Falista forma linii barkowej nadaje A5 Sportback emocjonalnej elegancji. Jest jeszcze bardziej podkreślona niż w poprzednim modelu i ukształtowana trójwymiarowo. W ten sposób powstaje gra świateł i cieni. Mocne przetłoczenia nad obudową kół podkreślają charakter quattro. Z tyłu pojazdu widać poziome, również bardzo precyzyjne prowadzenie linii. Długa pokrywa bagażnika kończy się charakterystyczną krawędzią.
Wnętrze
Nowe Audi A5 Sportback znacznie urosło wewnątrz. Długość wzrosła o 17 milimetrów, przestrzeń na wysokości ramion kierowcy i pasażerów o prawie 11 mm oraz długość strefy kolan z tyłu o 24 mm. Wysokiej jakości materiały, precyzja dopasowania i harmonia kolorów wnętrza to elementy typowe dla Audi. Pozioma architektura deski rozdzielczej tworzy duże poczucie przestrzeni. Opcjonalne oświetlenie z 30 kolorami do wyboru dekoruje wnętrze w pasujący do nastroju sposób. 480 litrowy bagażnik umieszcza model A5 Sportback pośród najlepszych w swojej klasie.
Instrumenty i obsługa
Dzięki całkowicie nowej koncepcji wyświetlacza i obsługi, łącznie z wyszukiwaniem kontekstowym, kierowca może łatwo i intuicyjnie sterować wszystkimi funkcjami w pojeździe. Jako alternatywa do seryjnych, okrągłych zegarów analogowych dostępny jest Audi virtual cockpit. Różne opcje wyświetlania oferują kierowcy dodatkowy komfort. Duży ekran TFT (12,3 cala) dzięki wysokiej rozdzielczości oferuje grafiki bogate w szczegóły. Opcjonalny wyświetlacz Head-Up wyświetla wszystkie ważne informacje w formie łatwo zrozumiałych symboli i cyfr, w taki sposób jakby zostały „zawieszone” 2 metry przed przednią szybą, skupiając w ten sposób uwagę kierowcy na drodze.
Infotainment i Audi connect
Najwyższej klasy wyposażeniem oferowanym przez Audi jest nawigacja MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch. Obejmuje między innymi pamięć flash 10 GB, napęd DVD, usługi Audi connect na trzy lata, do pięciu bezpłatnych uaktualnień nawigacji oraz monitor o przekątnej 8,3 cala i rozdzielczości 1024 x 480 pikseli. Nawigacja MMI Navigation plus ściśle współpracuje z wieloma systemami wsparcia i bezpieczeństwa.
Audi smartphone Interfejs integruje smartfony z systemem iOS lub Android ze specjalnie dla nich stworzonym środowiskiem w Audi MMI. Audi Phone Box łączy smartfona z anteną samochodową i w ten sposób zapewnia lepszą jakość odbioru. Ponadto pozwala na bezprzewodowe, indukcyjne ładowanie smartfonu zgodnie ze standardem Qi. Sprzęt nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System z nowatorskim dźwiękiem 3D oferuje kierowcy wrażenia podobne do tych jakich może doświadczyć siedząc w sali koncertowej. Zastosowany wzmacniacz zasila 19 głośników o mocy 755 W. Tablet Audi jest natomiast elastycznym rozwinięciem Rear Seat Entertainment, wewnątrz i na zewnątrz auta.
Systemy wspierające kierowcę
Nowe Audi A5 Sportback posiada szeroką gamę systemów wsparcia kierowcy. Inteligentna kombinacja różnych technik zwiększa bezpieczeństwo, komfort i wydajność. Jednocześnie Audi wykonuje następny krok w kierunku jazdy autonomicznej. Przy tym centralną pozycję zajmuje adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control (ACC) Stop&Go wraz z asystentem jazdy w korkach. Odciąża on kierowcę w powolnym ruchu do prędkości 65 km/h, samodzielnie zwalnia i przyspiesza oraz na dobrze ukształtowanych drogach przejmuje również czasowo kierowanie pojazdem. Predyktywny asystent wydajności analizujący informacje GPS z pobliskiego otoczenia, dzięki dopasowanym wskazówkom pomaga oszczędzać paliwo podczas jazdy – wyjątkowa funkcja w tym segmencie.
Asystent unikania kolizji podejmuje działanie, jeżeli trzeba objechać przeszkodę, aby uniknąć wypadku. Przy pomocy danych z kamery przedniej, systemu ACC i czujników radarowych w ułamkach sekundy asystent oblicza właściwą trasę. Inne systemy wsparcia jak asystent skrętu, asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego z tyłu, ostrzeżenie przed wysiadaniem, rozpoznawanie znaków drogowych oparte na kamerze, Audi active lane assist oraz Audi side assist uzupełniają ofertę tego modelu.
Podwozie
Szeroki rozstaw kół i stosunkowo duży rozstaw osi tworzą jedną z podstaw do sportowego dopasowania podwozia. Koła z przodu mają rozstaw 1587 milimetrów i 1568 milimetrów z tyłu, natomiast rozstaw osi to 2824 milimetrów. Przy przedniej osi zastosowano konstrukcję pięciowahaczową, natomiast przy osi tylnej konstrukcja pięciowahaczowa zastąpiła oś z czterema wahaczami, stosowaną w poprzednim modelu. Adaptacyjne amortyzatory dostępne opcjonalnie, powiązane z seryjnym systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, oferują dynamiczną i komfortową jazdę. Nowy, elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy poprawia wyczucie drogi i dokładność kierowania. Opcjonalnie dostępny jest dynamiczny układ kierowniczy, który może zmieniać swoją charakterystykę pracy zależnie od prędkości i kąta skrętu.
Silniki i układ przeniesienia napędu
W nowym Audi A5 Sportback klient ma wybór pomiędzy trzema silnikami TFSI i trzema TDI. Generują moc od 110 kW (150 KM) do 210 kW (286 KM). W porównaniu do poprzedniego modelu, Audi zredukowało zużycie paliwa nawet o 22 procent, natomiast moc wzrosła o 17 procent. Sześciostopniowa przekładnia manualna, siedmiostopniowa przekładnia dwusprzęgłowa S tronic lub ośmiostopniowa tiptronic – do każdego silnika dostępna jest odpowiednia kombinacja przenoszenia sił napędowych. Standardowo są one kierowane na przednie koła. Natomiast wersja z napędem na cztery koła quattro dostępna jest opcjonalnie w dwóch wariantach. W przypadku silnika 3.0 TDI o mocy 210 kW (286 KM) stanowi ono wyposażenie seryjne. Nowe Audi S5 przyspiesza od zera do 100 km/h w 4,7 s dzięki silnikowi V6 turbo, a jego prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. W standardzie ma napęd quattro i ośmiostopniową przekładnię tiptronic.
Karoseria
Karoseria nowego Audi A5 Sportback jest najlżejsza w segmencie. Inteligentna kompozycja materiałów sprawia, że jest o 15 kilogramów lżejsza niż w poprzednim modelu. Łącznie masa całkowita nowej generacji zmniejszyła się nawet o 85 kilogramów, osiągając zaledwie 1470 kilogramów bez kierowcy.
Nowe modele Audi A5 i S5 Sportback pojawią się w salonach sprzedaży na początku 2017 roku.