Nowe Audi Q3 to po raz kolejny rodzinny SUV. Jego poprzednik produkowany był od 2011 roku więc już najwyższa pora na nową wersję. Trzeba przyznać, że w samochodzie zaszło wiele zmian.
Nowe Q3 ma wyraźnie bardziej sportowy charakter w stosunku do poprzednika. Muskularny przód podkreślają ośmiokątna osłona chłodnicy i duże boczne wloty powietrza. Osłonę chłodnicy z jej obramowaniem dzieli osiem pionowych żeber. Reflektory są wąskie i zbiegając się klinowato ku środkowi. Audi dostarcza je w trzech wersjach, każda z nich to reflektory diodowe. W ofercie znajdują się także reflektory diodowe Matrix, których adaptacyjne światło drogowe inteligentnie oświetla drogę, ale są one oczywiście najdroższe.
Wymiary samochodu
Nowe Audi Q3, bazujące na modułowej płycie podłogowej koncernu Volkswagen przeznaczonej dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie, urosło pod względem prawie wszystkich wymiarów i w ten sposób plasuje się w wyższym segmencie kompaktowych SUV-ów. Ma długość 4485 mm i jest tym samym dłuższe od poprzednika o 97 mm. Jego szerokość zwiększyła się o 18 mm i wynosi 1849 mm. Równocześnie, mając 1585 mm wysokości, jest o 5 mm niższe niż pierwsza generacja Q3. Jego rozstaw osi, wydłużony o 78 mm, ma teraz 2681 mm i zapewnia więcej miejsca we wnętrzu pod względem swobody dla kolan, głowy i łokci.
Tylną kanapę można przesuwać o 150 mm do przodu i do tyłu. Jej oparcie, podzielone na trzy części w stosunku 40:20:40, ma możliwość pochylenia w siedmiu stopniach. Opcjonalnie, dla pasażerów siedzących z tyłu dostępny jest środkowy podłokietnik z dwoma uchwytami na kubki.
W zależności od pozycji tylnej kanapy i ustawienia jej oparć, bagażnik ma pojemność 530 lub 675 l. Ze złożonymi oparciami, pojemność wynosi 1525 l. Powierzchnię bagażową można regulować na wysokość, w trzech poziomach. Nisko położona krawędź ładunkowa – 748 mm – ułatwia wkładanie do bagażnika dużych przedmiotów. Jeśli nie potrzebujemy tylnej półki, można schować ją pod powierzchnią bagażową.
Wyposażenie standardowe
Trzeba przyznać, że już w najuboższej wersji Audi ma całkiem fajne gadżety na wyposażeniu. Są to m.in.: cyfrowy zestaw wskaźników, system MMI, zestaw audio z Bluetooth, skórzana, wielofunkcyjna kierownica, klimatyzacja i przednie reflektory wykonane w technologii LED. Z systemów bezpieczeństwa w standardzie znajdziemy system automatycznego hamowania przed przeszkodą, ostrzegania przed opuszczeniem pasa ruchu czy ogranicznik prędkości.
Zawieszenie i koła
W celu dopasowania charakterystyki pojazdu do swoich potrzeb, klient może zamówić w opcji system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Posiada on sześć trybów: auto, comfort, dynamic, offroad, efficiency i individual. Tryby regulują i różnicują sposób pracy przepustnicy, układu kierowniczego, szybkości przełączania biegów automatycznej przekładni S tronic oraz amortyzatorów. Na życzenie Audi dostarcza asystenta zjazdu ze wzniesienia. Aktywowany przyciskiem, utrzymuje podczas jazdy w terenie określoną prędkość.
Przednia oś kompaktowego SUV-a to klasyczne kolumny McPhersona, oś tylna z kolei to złożona struktura czterowahaczowa. Rozstaw kół wynosi 1584 albo 1577 mm. Rozmiar aluminiowych felg sięga w zależności od pakietów stylistyki zewnętrznej od 17 albo 18 do 20 cali średnicy. Koła 20-calowe, na które zakłada się opony w rozmiarze 255/40, są dostarczane przez Audi Sport GmbH.
Wersje napędowe
Na początek Audi będzie dostarczać nowe Q3 z czterema silnikami do wyboru: trzema jednostkami TFSI i jedną jednostką TDI. Zakres ich mocy sięga od 110 kW (150 KM) do 169 kW (230 KM). Wszystkie cztery to silniki czterocylindrowe z wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem. Wszystkie motory TFSI posiadają też filtr cząstek stałych.
Bazowa jednostka napędowa to silnik benzynowy o pojemności 1,5 l, mocy 110 kW (150 KM) i momencie obrotowym 250 Nm. Dwulitrowy silnik benzynowy w Audi Q3 40 TFSI ma moc 140 kW (190 KM) i generuje maksymalny moment obrotowy 320 Nm. Jego mocniejsza wersja – Audi Q3 45 TFSI, dysponuje mocą 169 kW (230 KM) i momentem obrotowym 350 Nm.
W przypadku silników wysokoprężnych, ofertę otwiera dwulitrowa jednostka o mocy 110 kW (150 KM) i momencie obrotowym 340 Nm. Audi Q3 35 TDI na początek będzie dostępne z manualną skrzynią biegów i napędem na cztery koła quattro. Nieco później klient będzie miał możliwość zamówienia automatycznej skrzyni biegów S tronic w połączeniu z napędem na przednią oś. Po wejściu modelu na rynek program silników wzbogaci jednostka 2.0 TDI o mocy 140 kW (190 KM).
Wkrótce na rynku
Nowe Audi Q3 zjeżdża z taśmy w węgierskich zakładach Audi w Győr. Ma być dostępne już jesienią tego roku.