Ministerstwo Klimatu poinformowało, że ogłoszenie pierwszego naboru wniosków o dofinansowanie ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu na zakup samochodów elektrycznych planowane jest na początku 2020, po przeprowadzeniu niezbędnych zmian w prawie podatkowym. Analiza dotychczasowych przepisów wskazała, że dotacje z FNT powinny zostać zwolnione z podatku dochodowego.
Jak czytamy w oficjalnym komunikacie, dzięki środkom pochodzącym z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, następuje dynamiczna wymiana floty autobusowej w samorządach. Tę samą drogę musi przejść transport prywatny. W konsekwencji resort klimatu zdecydował się na modyfikacje przygotowanych wcześniej zasad wsparcia z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, które zapewnią dofinansowanie przy zakupie samochodów elektrycznych.
Minister klimatu Michał Kurtyka zlecił inwentaryzację programów rozwojowych i pomocowych prowadzonych w ramach NFOŚiGW. Jednocześnie resort rozpoczął weryfikację dotychczasowych założeń i kwot wsparcia dla rozwoju elektromobilności w Polsce. Jak informuje rząd, celem tych działań jest przede wszystkim uniknięcie nadmiernej fiskalizacji i uproszczenie procedur.
Na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów wykonawczych, osoby fizyczne będą mogły otrzymać wsparcie w wysokości 30% ceny zakupu pojazdu elektrycznego lub wodorowego kategorii M1. Kwota dofinansowania dla BEV nie będzie mogła być wyższa niż 37 500 zł, a dla FCEV 90 000 zł. Wsparciem może zostać objęty zakup pojazdu elektrycznego, którego cena nie przekracza 125 000 zł, a w przypadku pojazdu wodorowego – 300 000 zł.