Wydajne silniki diesla lub benzynowe V8 przetrwają ataki ekologów. Czy sceptycy wciskają nam tylko elektro bzdury?

Wydajne silniki diesla lub benzynowe V8 przetrwają ataki ekologów. Czy sceptycy wciskają nam tylko elektro bzdury?

bmw-tankuje-paliwo-syntetyczne

Podaj dalej

Ataki ekologów na silniki spalinowe zmobilizowały działy badawczo-rozwojowe wielu producentów samochodów do poszukiwania nowej technologii. Kilku poważnych graczy mocno wierzy w paliwa syntetyczne, choć to rozwiązanie ma także poważnych sceptyków.

W kwietniu przytoczyłem intrygujące słowa dyrektora technicznego Volkswagena, Matthiasa Rabe. W rozmowie z brytyjskim „Autocar” oświadczył, że jednostki spalinowe „będą miały dłuższą przyszłość, niż niektórzy przewidują”. Opracowywana wspólnie z inżynierami Bentleya formuła paliw syntetycznych ma zapewnić przetrwanie spalinówek. Te na razie nie mają alternatywy chociażby w przemyśle lotniczym.

McLaren siedziba
fot. McLaren

Dlaczego paliwa syntetyczne uratują silniki spalinowe?

Koncern Volkswagena chce tworzyć paliwa syntetyczne z biomasy i innych komponentów, które zapewnią brak emisji dwutlenku węgla i tlenków azotu. Już w 2018 r. Audi wyprodukowało swoją własną syntetyczną benzynę oraz olej napędowy do wewnętrznych testów. Opowiadanie o wizji przyszłości z nimi może sugerować, że prace rozwojowe weszły na zaawansowany poziom.

W tę technologię wierzy też McLaren, który widzi w paliwie neutralnym dla CO2 szansę na utrzymanie ekscytujących silników V8 do aut sportowych. Członek zarządu McLarena, Jens Ludman potwierdził, że producent zbuduje prototyp do testów paliw syntetycznych. Badania nad nimi prowadzi też Mazda, która ma koncepcję na płynne paliwo z mikroglonów, które może być recyklingowane.

Mercedes EQ Power
fot. Mercedes-Benz

Mercedes się nie łudzi i chce jechać z prądem

Nadzieję na dostosowanie silników spalinowych do najbardziej surowych restrykcji ekologicznych studzi jednak koncern Daimlera. Drążący temat „Autocar” przepytał dyrektora badań i rozwoju w Mercedesie, Markusa Schäfera o przyszłość tej technologii. Ten nie podzielił entuzjazmu swoich rynkowych konkurentów, sugerując priorytet dla aut elektrycznych.

Markus Schafer Mercedes Daimler
fot. Daimler

Markus Schäfer dla „Autocar”: Jeśli masz mnóstwo energii, najlepiej wykorzystać ją bezpośrednio w baterii. Przekształcenie zielonej energii w e-paliwo to proces, w którym tracisz dużo wydajności. Gdyby dostępnych było więcej czystych energii, pierwsi klienci prawdopodobnie byliby w branży lotniczej. Daleko, znacznie później, a nie widzę tego w ciągu najbliższych 10 lat, nadszedł by czas dla przemysłu samochodowego.

Kto ma rację?

Trudno zlekceważyć głos tak dużego gracza na rynku motoryzacyjnym. Jednak z drugiej strony należy wziąć pod uwagę fakt, że Mercedes mierzy się z trudnościami finansowymi. Własne zamieszanie z fałszowaniem testów emisji spalin oraz planowane zwolnienia być może wymusza skupienie się na kosztownym rozwoju tylko jednej technologii. Postawienie na elektryki to m.in. efekt wydania już na ten cel znacznego budżetu.

Z samochodami elektrycznymi jest jednak kilka kłopotów. Konsumenci ich nie chcą. Nie tylko dlatego, że są droższe, ale po prostu niepraktyczne. Szybkie ładowanie nie jest możliwe z każdego domowego gniazdka w garażu, a groźne i zaskakujące samych producentów wybuchy nie dają możliwości pełnego zaufania. Choć koncepcja EV jest dobra, to technologie wymagają dopiero opracowania. Mimo to już teraz nachalnie zaczyna się je wciskać na rynek.

Silniki spalinowe czy elektryczne
Silniki spalinowe czy elektryczne? Obie technologie wcale nie muszą się wzajemnie zwalczać

Optymistyczne jest to, że na paliwa syntetyczne jest kilka koncepcji. Ten kto opracuje ją najszybciej, ma szansę na ogromne zyski w przyszłości. Choć samochody elektryczne będą stałym elementem przyszłej motoryzacji, to na razie nie ma gwarancji na totalne zdominowanie rynku przez EV. Najwięksi producenci mają to być może z tyłu głowy. Inaczej nie poszukiwaliby alternatyw dla elektryków, których jeszcze jakiś czas temu zdawali się nie dostrzegać.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News