Po konsultacjach publicznych rząd zmienił projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. W pierwotnej wersji wiele emocji wywołała kwestia dopuszczenia samochodów z instalacją LPG do Stref Czystego Transportu. W obecnym kształcie pojazdy z autogazem zostały postawione w jednym szeregu z benzyniakami.
Po wejściu nowej ustawy w życie, polskie miasta liczące powyżej 100 tys. mieszkańców miały mieć obowiązek wyznaczenia Stref Czystego Transportu. Po zmianie jest to tylko możliwość. Taki obowiązek zachodzi, jeśli Główny Inspektor Ochrony Środowiska stwierdzi przekroczenia dopuszczalnego poziomu średniorocznego stężenia dwutlenkiem azotu NO2. Jeśli gmina otrzymają taką informację, dostaną czas 12 miesięcy na stworzenie SCT.
Kto i gdzie wjedzie?
Po tym jak początkowo LPG zostało dopuszczone do zielonych stref tak jak elektryki, larum podniosło Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Protesty zadziałały, bowiem samochody z autogazem zdegradowano. W nowej wersji projektu zmiany ustawy, samochody z instalacją gazową LPG oraz CNG będą w jednej grupie z benzyniakami. Oznacza to, że wjadą do stref czerwonej, pomarańczowej, żółtej i niebieskiej. Dostęp do każdej z nich określany jest normami emisji spalin, jakie spełnia silnik benzynowy. Najgłębsza strefa zielona pozostanie do dyspozycji tylko aut elektrycznych i wodorowych.
KIEROWCO! MOŻESZ SPORO ZAOSZCZĘDZIĆ DZIĘKI TYM OPONOM NOWEJ GENERACJI. PRZEKONAJ SIĘ TUTAJ
W najgorszym położeniu znajdą się właściciele aut z silnikami Diesla. Posiadacze nawet nowych modeli zajadą najdalej do strefy żółtej, gdzie dopuszcza się normę Euro 6 (po 1 października 2013). Tymczasem w przypadku jednostki benzynowej wystarczy norma Euro 4 (po 1 stycznia 2006). Samochody osobowe oraz ciężarowe z silnikami Diesla będą miał bezwzględny zakaz poruszania się po stefach niebieskiej (Euro 5 dla benzyny) i oczywiście zielonej.
Ile to kosztuje?
Legalne poruszanie się po strefach będzie możliwe tylko z nalepką na szybę. Jej koszt ma wynieść maksymalnie 5 złotych. Oprócz tego gminy lub miasta będą mogły ustalić wysokość opłaty za wjazd do SCT nie wyższy niż 2,50 zł za godzinę (przy płatności jednorazowej). Abonamenty nie będą droższe niż 500 złotych. Pięć stówek będzie także limitem dla grzywny, jaką można wlepić kierowcy za niespełnienie warunków SCT.
KIEROWCO! MOŻESZ SPORO ZAOSZCZĘDZIĆ DZIĘKI TYM OPONOM NOWEJ GENERACJI. PRZEKONAJ SIĘ TUTAJ