PILNE: To koniec manualnej skrzyni w Porsche! Jest odgórny zakaz. Dlaczego nie dało się obejść absurdalnych przepisów?

PILNE: To koniec manualnej skrzyni w Porsche! Jest odgórny zakaz. Dlaczego nie dało się obejść absurdalnych przepisów?

Porsche 911 GT3 bez manuala

Podaj dalej

Może i z 7-stopniową, automatyczną skrzynią PDK nowe Porsche 911 GT3 potrafi być szybsze niż w manualu. Jednak nie da się zaprzeczyć, że ręczna skrzynia daje wyjątkowe doznania i jest wyrazem szacunku dla dobrych kierowców. Niestety absurdalne przepisy sprawiają, że ci, którzy zamówili nowe Porsche 911 GT3 z manualem obejdą się smakiem. Ręczna przekładnia została zakazana!

Dlaczego Porsche ma zakaz manualnej skrzyni?

Do tak chorej sytuacji doszło w amerykańskim stanie Kalifornia. Choć Stany Zjednoczone kojarzą nam się raczej z automatami, to nie brakuje tam prawdziwych pasjonatów, kultywujących manuale. Niestety nowe Porsche 911 GT3 z ręczną skrzynią biegów nie przeszło tam przestarzałego testu dopasowanego do standardów z 1992 r. Tradycyjna 6-biegowa przekładnia okazała się za głośna, choć to zdecydowana wina urzędników, a nie producenta.

Porsche 911 GT3 2022

Kalifornia wciąż używa przestarzałej procedury testowej SAE J1470 z marca 1992 r., gdy manuale miały 4 lub 5 biegów. W maju 2020 r. opracowano nowoczesną procedurą SAE J2805, ale California Highway Patrol wciąż nie wdrożył jej do obowiązującego prawa. W efekcie nowe Porsche 911 GT3 przez kilka sekund przekracza barierę 80 dB, gdy wskaźnik obrotomierza zbliża się do czerwonej kreski. Jest to raczej sytuacja rzadka, a podczas jazdy autostradą, pracy na biegu jałowym poziom hałasu jest zgodny z przepisami.

Co jeśli ktoś już wcześniej zamówił manuala?

W Kalifornii zarejestrowanych jest ok. 30 mln samochodów. Nowych 911-tek byłoby pewnie z 500 i nie przeszkadzałoby to żadnemu z mieszkańców. Urzędników to jednak nic nie obchodzi. Mimo że Porsche 911 GT3 z manualną skrzynią biegów zostało wyprzedane w Kalifornii w przedsprzedaży. Ci klienci, którzy już dokonali wpłat dostaną ofertę egzemplarza ze skrzynią PDK, zmiany na inne Porsche lub prawdopodobnie zwrotu pieniędzy. Prawdopodobnie, bowiem Porsche będzie kontaktować się z klientami indywidualnie. Z pewnością niemiecki producent liczy na cierpliwość miłośników motoryzacji, ponieważ gdy Kalifornia przyjmie nową procedurę testową, Porsche w manualu powróci do oferty.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News