Diesel, jakież to prymitywne. Elektryczne tiry nie będą musiały się zatrzymywać, żeby "tankować". To już się dzieje!

Diesel, jakież to prymitywne. Elektryczne tiry nie będą musiały się zatrzymywać, żeby "tankować". To już się dzieje!

diesel-to-prymityw-ten-elektryczny-tir-laduje-sie-bezprzewodowo

Podaj dalej

Neutralność klimatyczna Unii Europejskiej ma zostać osiągnięta doipero w 2050 r. Jednak branża motoryzacyjna jest zdeterminowana, aby Diesel zniknął zanim zdąży się pojawić zakaz jego sprzedaży. To duże wyzwanie zwłaszcza dla branży transportowej, bowiem elektryczne tiry nadal nie są gotowe dorównać wydajnością modelom z silnikami wysokoprężnymi. Następują jednak pewne przełomy.

Pisaliśmy już o tym, że wkrótce Scania przedstawi 40-tonową ciężarówkę na prąd dalekiego zasięgu. Baterie o większej gęstości energii oraz szybkie ładowarki to nie jedyna recepta na regenerowanie zasięgu. Są nią też tzw. smartdrogi, nad którymi pracuje izraelski start-up ElectReon. Firma zebrała już kilkadziesiąt milionów dolarów i w końcu przeprowadziła udane testy nowej technologii.

Diesel musiałby się zatrzymać

Smartdrogi Electreon
fot. Electreon

Pozwala ona na ładowanie bezprzewodowe podczas jazdy. Brzmi niesamowicie, ale jeszcze lepiej prezentują się możliwości bezkontaktowego przesyłu energii. W testach 40-tonowej ciężarówki na 200-metrowym odcinku uzyskano średni transfer 70 kW przy prędkościach do 60 km/godz. Skuteczność była zaskakująco wysoka, bowiem warto zauważyć, że ładowano pojazd z 5 bateriami po 20 kW każda (razem 100 kW), który na bieżąco zużywał energię na dalszą jazdę.

KIEROWCO! ODBIERZ BON NA 120 PLN DO WYDANIA NA STACJACH BENZYNOWYCH

Testy przeprowadzono na Gotlandii, gdzie istnieje 1,65-kilometrowa smartdroga. Szwedzka wyspa była także doskonałym miejscem do sprawdzenia jak technologia radzi sobie przy ujemnych temperaturach, oraz zalegającym śniegu i lodzie. Okazało się, że warunki atmosferyczne nie wpłynęły negatywnie na jakość przesyłu energii do odbiorników na ciężarówce.

To się dopiero rozkręca!

To ważny kamień milowy dla ElectReon, który docelowo chce jeszcze zwiększyć moc ładowania poprzez smartdrogi. Rząd Szwecji czeka jeszcze na ustalenie kosztu komercyjnego systemu i jest gotów na przebudową jednej z dróg tranzytowych na 30-kilometrową smartroad. Inne kraje także bardzo zainteresowane technologią, która może być kluczowa dla jeszcze dalszej przyszłości. Gdy tiry będą w pełni autonomiczne. Wówczas smartdrogi pozwolą pracować całą dobę, bez przerw i ryzyka zmęczenia kierowcy.

KIEROWCO! ODBIERZ BON NA 120 PLN DO WYDANIA NA STACJACH BENZYNOWYCH

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News