W maju 1974 r. na rynku europejskim pojawiła się pierwsza generacja Volkswagena Golfa. Ponieważ miał to być model ekonomiczny, przystosowanie go do sportu początkowo wyszło z inicjatywy prywatnej.
W 1975 r. Rolf Nothelle dostrzegł w nim potencjał. Zwłaszcza w porównaniu do tylnonapędowego Volkswagena Beetle z silnikiem chłodzonym powietrzem. Golf Mk1 oferował napęd na przednią oś oraz silnik chłodzony wodą.
Kompaktowa bryła zaprojektowana przez Giorgetto Giugiaro z Italdesign otrzymała pakiet poszerzeń błotników oraz dokładkę pod zderzak, który dla zaoszczędzenia masy zniknął zarówno z przodu, jak i z tyłu.
Wszystko co zbędne wyrzucono także ze środka. Pozostał tylko fotel kierowcy, goła blacha z klatką bezpieczeństwa. Dla lepszego rozkładu masy do środka powędrował m.in. akumulator, który zajął miejsce fotela pasażera.
Początkowo model homologowano z 4-cylindrowym silnikiem OHC o pojemności 1598 cm3. Po modyfikacjach kręcił się do 8000 obr./min i generował 164 KM. W takiej specyfikacji Bern Lilier poprowadził go po raz pierwszy na Zolder Saisonabschlussrennen.
Wkrótce homologowano jednostkę o pojemności 1,8 litra z dwoma gaźnikami Weber 45DCOE i zapłonem bezstykowym. Silnik generował 177 KM mocy, a dodatkowo miał zawieszenie na uniballach, czterotłoczkowe zaciski z przodu (dwutłoczkowe z tyłu) oraz alufelgi BBS. Wkrótce ten pojazd wygrał grand prix dla aut turystycznych na Hockenheimringu.
Pojazd pod 2011 r. jest kompletnie odrestaurowany, dokładnie tam gdzie powstał, czyli w warsztacie tuningowym rodziny Nothelle. W marcu 2012 r. egzemplarz został wynajęty przez koncern Volkswagena na wystawę Techno Classica.
W dniach 24-27 czerwca będzie wystawiony na aukcji RM Sotheby’s w Essen. Pierwotnie miała odbyć się w dniach 25-29 marca), ale została przełożona z powodu pandemii koronawirusa.