Wattman to pierwszy wysokowydajny motocykl elektryczny firmy Voxan, zaprojektowany specjalnie by pobić rekord prędkości.
Max Biaggi, 4-krotny mistrz świata Grand Prix i 2-krotny WSBK, podjął się kolejnego wyzwania. W lipcu 2021 roku będzie chciał pobić rekord prędkości dla motocykla elektrycznego o masie poniżej 300 kg. To historyczne wydarzenie odbędzie się na pustyni solnej Salar de Uyuni w Boliwii. By pobić dotychczasowy rekord Jima Hoogerhyde’a, będzie musiał osiągnąć prędkość 330 km/h.
Właśnie pokazano zdjęcia maszyny, na której ma tego dokonać – Voxana Wattman o mocy 431 KM.
Voxan Wattman został zaprojektowany w całości w warsztatach firmy Venturi w Monako, w ścisłej współpracy z Venturi North America i Center for Automotive Research na OSU (Ohio State University, Columbus, USA), który zmontował ogniwo akumulatorowe. Po miesiącach prac projektowych i symulacji komputerowych oraz licznych testach w tunelu aerodynamicznym Wattman pojawił się na torze 12 marca. Niestety program testowy przerwał kryzys wywołany Covid-19. Gdy tylko zniesiono kwarantannę w Księstwie Monako, zespoły badawczo-rozwojowe w Voxan Motors ponownie uruchomiły program testów motocykla.
Voxan Wattman zbudowany jest na kratownicowej ramie o dosyć regularnym kształcie. Posiada kilka naprawdę ciekawych rozwiązań. Z przodu zamiast tradycyjnych teleskopów pracuje układ z podwójnym, ale jednostronnym wahaczem – podobnie jak z tyłu. Motocykl nie posiada przedniego hamulca, stąd wyhamowanie samym tyłem może przeciągnąć się na kilka kilometrów. Równie nietypowo rozwiązano chłodzenie silnika oraz elektroniki.
Użyto do tego suchego lodu, który schładza krążącą w układzie wodę. Sama bateria litowo-jonowa o pojemności 15 kWh waży prawie 140 kg. Osiągi motocykla są naprawdę imponujące. Rozwija moc do 431 KM i kosmiczny moment obrotowy, wynoszący aż 970 Nm. Na kołach ma założone opony Michelin Pilot RS+, certyfikowane do prędkości prawie 350 km/h.
W ciągu najbliższych miesięcy firma Voxan będzie rozwijać część oprogramowania maszyny, w celu ułatwienia wzrostu prędkości podczas sesji testowych.