Rozbiegany diesel? A co to takiego? Czy można uniknąć takiej awarii? Otóż można, ale zadanie nie jest łatwe – co więcej, jeśli nie zareagujemy w porę, to uszkodzeniu może ulec cała jednostką napędowa.
Rozbiegany diesel – co to takiego?
Rozbieganie silnika to dla większości kierowców wciąż bardzo tajemnicza usterka, która może prowadzić do bardzo poważnych uszkodzeń w silnikach wysokoprężnych.
KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN
Rozbieganie silnika w dużym uproszczeniu polega na tym, że samochód zamiast spalać paliwo, zaczyna spalać olej silnikowy. Dzieje się to samoistnie, a kierowca nie jest w stanie zapanować nad obrotami silnika.
Po wypalenia całego oleju następuje zatarcie jednostki lub jej spektakularny rozpad na skutek dużej prędkości obrotowej.
Rozbieganie silnika – skutki mogą być opłakane
Olej przez zużyte uszczelniacze turbosprężarki zaczyna trafiać do komory spalania, a tam powoduje samoczynny zapłon. Reakcja ta odbywa się poza kontrolą sterowników i kierowcy, w skutek czego rośnie prędkość obrotowa, a gdy jej wartość jest wyższa, turbosprężarka pracuje szybciej i podaje do komory spalania jeszcze większe porcje oleju silnikowego.
KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN
Z rury wydechowej zaczynają się wydobywać kłęby dymu, a wszystkiemu towarzyszy ogromny hałas spowodowany bardzo wysokimi obrotami. Rozbieganie silnika to zjawisko bardzo gwałtowne, a wyciągnięcie klucza ze stacyjki w tym przypadku nic nie pomoże.
Skutkiem rozbiegania silnika jest jego zniszczenie. Jednostka napędowa zostaje przegrzana i na skutek wypaleniu oleju… zatarta. Czasu na reakcję jest naprawdę niewiele. Cały proces rozbiegania diesla bywa różny i trwa od kilku sekund do nawet kilku minut.
Co robić w takiej sytuacji?
Najlepszym sposobem na zatrzymanie rozbieganego silnika jest jego „zdławienie”. Jak to zrobić? Trzeba wrzucić wysoki bieg, wcisnąć hamulec, a następnie puscić sprzęgło. Samochód szarpnie i zgaśnie.
Oczywiście ta metoda, niesie ze sobą pewne skutki uboczne, ponieważ może spowodować inne awarie. Jakie? Zniszczone sprzęgło, dwumasowe koło zamachowe czy skrzynia biegów to tylko kilka z nich. Z tej metody mogą skorzystać, tylko i wyłącznie użytkownicy samochodów wyposażonych w skrzynie manualne.