Rozbiegany diesel – co robić, gdy do tego dojdzie?

Rozbiegany diesel – co robić, gdy do tego dojdzie?

rozbiegany diesel_2

Podaj dalej

Rozbiegany diesel? A co to takiego? Czy można uniknąć takiej awarii? Otóż można, ale zadanie nie jest łatwe – co więcej, jeśli nie zareagujemy w porę, to uszkodzeniu może ulec cała jednostką napędowa.

Rozbiegany diesel – co to takiego?

Rozbieganie silnika to dla większości kierowców wciąż bardzo tajemnicza usterka, która może prowadzić do bardzo poważnych uszkodzeń w silnikach wysokoprężnych.

KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN

Rozbieganie silnika w dużym uproszczeniu polega na tym, że samochód zamiast spalać paliwo, zaczyna spalać olej silnikowy. Dzieje się to samoistnie, a kierowca nie jest w stanie zapanować nad obrotami silnika.

Po wypalenia całego oleju następuje zatarcie jednostki lub jej spektakularny rozpad na skutek dużej prędkości obrotowej.

Rozbieganie silnika – skutki mogą być opłakane

rozbiegany diesel

Olej przez zużyte uszczelniacze turbosprężarki zaczyna trafiać do komory spalania, a tam powoduje samoczynny zapłon. Reakcja ta odbywa się poza kontrolą sterowników i kierowcy, w skutek czego rośnie prędkość obrotowa, a gdy jej wartość jest wyższa, turbosprężarka pracuje szybciej i podaje do komory spalania jeszcze większe porcje oleju silnikowego.

KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN

Z rury wydechowej zaczynają się wydobywać kłęby dymu, a wszystkiemu towarzyszy ogromny hałas spowodowany bardzo wysokimi obrotami. Rozbieganie silnika to zjawisko bardzo gwałtowne, a wyciągnięcie klucza ze stacyjki w tym przypadku nic nie pomoże.

Skutkiem rozbiegania silnika jest jego zniszczenie. Jednostka napędowa zostaje przegrzana i na skutek wypaleniu oleju… zatarta. Czasu na reakcję jest naprawdę niewiele. Cały proces rozbiegania diesla bywa różny i trwa od kilku sekund do nawet kilku minut.

Co robić w takiej sytuacji?

rozbiegany diesel

Najlepszym sposobem na zatrzymanie rozbieganego silnika jest jego „zdławienie”. Jak to zrobić? Trzeba wrzucić wysoki bieg, wcisnąć hamulec, a następnie puscić sprzęgło. Samochód szarpnie i zgaśnie.

Oczywiście ta metoda, niesie ze sobą pewne skutki uboczne, ponieważ może spowodować inne awarie. Jakie? Zniszczone sprzęgło, dwumasowe koło zamachowe czy skrzynia biegów to tylko kilka z nich. Z tej metody mogą skorzystać, tylko i wyłącznie użytkownicy samochodów wyposażonych w skrzynie manualne.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News