Ręczne skrzynie biegów są dość proste w konstrukcji, niezawodne i tanie w eksploatacji. Bez względu jednak na to, jak niezawodne jest to urządzenie, nie należy zapominać, że często wpada w ręce osoby, która z tego czy innego powodu powoduje poważne uszkodzenia.
Oto 5 typowych błędów, które często popełniają kierowcy (szczególnie Ci z małym doświadczeniem).
Zmiana biegów „bez sprzęgła”
Brzmi dziwnie, ale jest dość częstym zjawiskiem. Zwykle błąd ten popełniają nowicjusze lub Ci, którzy jeździli samochodem z automatyczną skrzynią biegów. Zmieniają oni biegi bez naciskania pedału sprzęgła. Głośne „chrapanie” szybko przypomina im pomyłkę.
W tej chwili skrzynia biegów jest poddawana ogromnemu obciążeniu, a przy częstym powtarzaniu tego błędu, po prostu zawodzi.
Ciągle wciśnięty pedał sprzęgła
Wielu kierowców, w tym również Ci z dużym doświadczeniem, lubi trzymać wciśnięte sprzęgło przez dłuższy czas. Robią to wtedy, gdy zatrzymują się na światłach, stoją w korku lub po prostu czekają na coś bez wyłączania silnika. To pozornie nieszkodliwe działanie prowadzi do zużycia żeber tarczy dociskowej sprzęgła.
Inne komponenty skrzyni biegów również cierpią z powodu przeciążenia. Efektem końcowym jest zepsute sprzęgło, a wymiana tego elementu jest bardzo kosztowną operacją.
„Wbijanie” biegu przed zatrzymaniem
Klasyk gatunku – kierowca próbuje zaparkować i włączyć wsteczny bieg, zanim samochód się zatrzyma. Jeśli ta czynność jest często powtarzana, to prawie na pewno w niedalekiej przyszłości będziemy zmuszeni odwiedzić mechanika.
Zmiana na zły bieg
Zdarza się, gdy występuje luz dźwigni zmiany biegów. W takim przypadku, kierowca próbując zwolnić, zamiast trzeciego biegu może przypadkowo włączyć pierwszy.
Podczas zwalniania sprzęgła silnik jest zmuszony do zmniejszenia prędkości, ale gdy dzieje się to nagle, uszkodzeniu może ulec nie tylko skrzynia biegów i sprzęgło, ale także sam silnik.
Dłoń na dźwigni zmiany biegów
Dość powszechny błąd, ponieważ wielu kierowców trzyma rękę na podłokietniku, ale nie zdejmuje go z dźwigni zmiany biegów. Czasami używają tego elementu jako podparcia dla dłoni i przenoszą ciężar na uchwyt.
Ci, którzy chcą utrzymać skrzynię biegów w dobrym stanie jak najdłużej, powinni wiedzieć jedno – podczas jazdy ręce kierowcy powinny znajdować się na kierownicy.
Lamborghini: Przywrócenie manualnej skrzyni biegów jest za drogie