Ten diesel jest po prostu niezniszczalny. 2.0 TDI może się przy nim schować

Ten diesel jest po prostu niezniszczalny. 2.0 TDI może się przy nim schować

silnik_diesla

Podaj dalej

Opel to niewątpliwie jedna z tych marek, która słynie z bardzo wytrzymałych jednostek własnej produkcji. Nie stroni jednak od sięgania po silniki zaprojektowane przez innych producentów. Jednym z nich jest motor oznaczony jako 1.9 CDTI. Eksperci nie mają wątpliwości – to jedna z najbardziej pancernych jedostek wysokoprężnych w historii.

Niezniszczalny

Jak zapewniają dziennikarze portalu wyborkierowcow.pl, osoby szukające topowej pod względem niezawodności jednostki, powinni rozejrzeć się za silnikiem 1.9 z ośmiozaworową głowicą, czyli w wariantach rozwijających maksymalnie do 130 KM.

Dlaczego Opel postawił właśnie na projekt włoskich inżynierów pracujących dla koncernu Fiat? Cóż, to relatywnie proste. To właśnie Włosi są prekursorami technologii Common Rail i to oni stworzyli pierwszy wykorzystujący ją silnik – kultowy już 1.9 JTD. Po zacieśnieniu niemiecko-włoskiej współpracy powstała cała seria silników oznaczonych jako CDTI – C-(Common Rail – równomierny wtrysk paliwa pod tym samym ciśnieniem do każdego cylindra), D-(Diesel), T-(turbo, bo każda jednostka wyposażona jest w turbosprężarkę) i I-(oznaczenie wtrysku bezpośredniego).

CDTI

Jak się okazało, projekt był strzałem w dziesiątkę. Oczywiście decydując się na zakup samochodu którego sercem jest CDTI należy przygotować się na typowe wydatki – podobne do tych jakie czekają wszystkich użytkowników diesli. Mowa tutaj głównie o wymianie zaworów EGR, filtra cząstek stałych (DPF), dwumasowych kół zamachowych czy wtryskiwaczy. Jednak znawcy tematu są mówią jednogłośnie – na tle konkurencyjnych jednostek wysokoprężnych – np. grupy Volkswagena i dostępnego w tym czasie diesla 2.0 TDI PD, jednostka 1.9 CDTI wypada zdecydowanie lepiej.

Zbiór cech wspólnych

Zamiast rozpatrywać serię CDTI pod kątem zalet i wad, można ujednolicić wspólne cechy wszystkich jednostek oznaczonych w ten sposób. Dlaczego? Ponieważ są one dla tych silników typowe. Mają ponadprzeciętne osiągi, a zużycie paliwa przeważnie zgodne jest z danymi podanymi na papierze przez producenta (a czasem nawet niższe).

Dodatkowo cieszą się legendarną już wytrzymałością i jeśli właściciel pilnuje wszystkich wymian płynów eksploatacyjnych, oraz będzie regularnie serwisował jednostkę, ta odwdzięczy się pełną niezawodnością. Nawet po przekroczeniu pół miliona kilometrów.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News