Mieszkańcy miast nie są skazani na poruszanie się samochodem. Mogą korzystać z coraz większej liczby innych rozwiązań. Koncern Volkswagen opracował wiele alternatywnych środków transportu.
W 1950 roku statystycznie mniej niż co trzeci człowiek żył w mieście, dzisiaj jest to ponad połowa ludzkości i ta liczba wciąż rośnie. Globalna urbanizacja ma wpływ na branżę transportową. Wraz z liczbą mieszkańców w wielkich miastach wzrasta liczba samochodów, a przez to natężenie ruchu. Żeby zapobiec paraliżowi komunikacyjnemu, ale także po to, by sprostać zmieniającym się potrzebom mieszkańców poszukujących nowoczesnych środków do przemieszczania się w mieście, należy poszukiwać nowych możliwości.
Znalazł je koncern Volkswagen, który przedstawił wiele rozwiązań w zakresie transportu miejskiego, zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju. Chodzi nie tylko o to, żeby mieszkańcy miast korzystali z usług carsharingowych oferowanych przez MOIA czy WeShare, lecz także żeby skłonić ich do inteligentnej mikromobilności. Już dzisiaj mieszkańcy oraz osoby przyjeżdżające do miasta z zewnątrz mogą pozostawić samochód w domu, przy hotelu lub na publicznym parkingu i udać się do centrum korzystając z mniejszych, bezemisyjnych pojazdów.
Innowacyjne środki transportu mogą trwale zmienić przyzwyczajenia mieszkańców miast i pozwolą na efektywniejsze wykorzystanie ograniczonej przestrzeni w metropoliach. Prezentujemy produkty oferowane przez koncern Volkswagen i należące do niego marki.
Mały i zgrabny: Cityskater
Kompaktowego Cityskatera marka Volkswagen dopracowuje już od pewnego czasu, niedługo rozpocznie się jego seryjna produkcja. W przeciwieństwie do typowej elektrycznej hulajnogi, Cityskater ma jedno koło z tyłu i dwa z przodu; każda stopa kierującego ma stabilne podparcie. W utrzymaniu stabilności pomaga również drążek kierowniczy; kierunek jazdy nadaje się pojazdowi tak, jak podczas jazdy na nartach – poprzez intuicyjne przenoszenie ciężaru ciała z jednej nogi na drugą.
Mały trójkołowiec osiąga maksymalną prędkość 20 km/h i może pokonywać odległości do 15 km. Ponieważ pojazd bez obawy o utratę stabilności może przechylać się pod kątem 22 stopni, jazda w zakrętach nie stanowi dla niego problemu. Elektryczny silnik Cityskatera umieszczony przy tylnym kole rozwija moc do 350 wat. Litowo-jonowy akumulator można zasilić energią 200 Wh. Ważne w codziennym użytkowaniu jest także to, że akumulator do 50 procent pojemności można zasilić w czasie krótszym niż godzina korzystając z domowego gniazda prądu (230 wolt). Złożony pojazd mieści się w bagażniku samochodu, a dzięki temu, że waży niecałe 15 kg można go też łatwo przewozić w metrze.
Na siedząco lub stojąco: Streetmate
W najbliższych latach na ulicach może znaleźć się także Streetmate – kolejny pojazd Volkswagena. Ma on zasięg 60 km, może więc być z powodzeniem wykorzystywany zamiast samochodu, zwłaszcza że nie dotyczą go problemy z parkowaniem, nie powoduje hałasu, ani nie emituje zanieczyszczeń w miejscu, w którym jest użytkowany. Streetmate osiąga prędkość 45 km/h, a bezpieczeństwo jazdy zapewniają hamulce tarczowe i system ABS. Podczas hamowania silnik umieszczony przy piaście tylnego koła działa jak generator i poprzez rekuperację odzyskuje powstającą energię.
Szczególną cechą Stretmate’a jest i to, że można z niego korzystać wygodnie siedząc. Przygotowano jednak również wersję, którą po złożeniu siedzenia można jeździć na stojąco. Masa studyjnego pojazdu wynosi zaledwie 70 kg. Jego środek ciężkości znajduje się nisko, ponieważ wyjmowany litowo-jonowy akumulator umieszczono w podłodze. Pojemność akumulatora to 1,5 kWh.
Streetmate jest przeznaczony głównie dla użytkowników, którzy cenią lifestylowe środki transportu i chcą używać tego innowacyjnego pojazdu do codziennych dojazdów do pracy i domu.
SEAT Minimó ma zalety elektrycznego samochodu i motocykla
Własną strategię w zakresie mikromobilności opracował również SEAT – koncepcyjny Minimó pokazuje jak hiszpańska marka wyobraża sobie przyszłe miejskie środki transportu. Konstruując SEATA Minimó połączono zalety dwóch rodzajów pojazdów: bezpieczeństwo i wygodę samochodu ze zwrotnością motocykla, który dodatkowo nie zajmuje wiele miejsca podczas parkowania.
Koncepcyjny pojazd wyposażony w wyłącznie elektryczny napęd może przewozić dwie osoby. Dzięki systemowi wymiennych akumulatorów w ciągu zaledwie paru minut Minimó jest gotowy do dalszej jazdy; jego zasięg wynosi ponad 100 km. Innowacyjny pojazd bardzo dobrze nadaje się do wykorzystania w systemie carsharingu: pracownicy serwisu mogą na miejscu wymieniać akumulatory, bo mikromobilem Seata nie trzeba jeździć do stacji ładowania. Zmniejsza to efektywne koszty użytkowania o 50 procent.
SEAT eXS Kickscooter
W grudniu 2018 roku SEAT wprowadził do sprzedaży na hiszpańskim rynku elektryczną hulajnogę eXS powered by Segway. Elektryczna hulajnoga ma diodowe światła z przodu i z tyłu oraz LED-owe wskaźniki prędkości jazdy, stanu naładowania akumulatora i wybranego trybu jazdy. Amortyzatory i bardzo stabilne kółka sprawiają, że Kickscooterem eXS można się poruszać nawet po brukowanych jezdniach.
Hiszpańska marka sprzedała już ponad 7.000 egzemplarzy tego pojazdu, przede wszystkim w Hiszpanii. Teraz dołączyć mają inne kraje europejskie. SEAT zamierza również otworzyć wraz z partnerami serwis umożliwiający wspólne korzystanie z elektrycznych hulajnóg („kicksharing”). Na początek mieszkańcom Madrytu zostanie oddanych do dyspozycji 530 egzemplarzy eXS.
KLEMENT przygotowany przez SKODĘ to futurystyczny rower bez klasycznych pedałów, napędzany energią elektryczną
KLEMENT to innowacyjny pojazd typu crossover opracowany przez SKODĘ i przeznaczony do użytku w mieście. Elektryczny dwukołowiec powinien przypaść do gustu zwłaszcza młodym ludziom, którzy szukają czegoś innego niż zwykły samochód czy klasyczny rower i chcą przemieszczać się nie zanieczyszczając środowiska. Odpowiadając na ich potrzeby KLEMENT jest szybki, wygodny, skomunikowany ze światem, przyjazny środowisku i zapewnia mnóstwo frajdy podczas jazdy.
KLEMENT ma aluminiową ramę w nowoczesnym kształcie; stopy kierowcy spoczywają na nieruchomych pedałach-podpórkach. Pojazdem steruje się nachylając stopą pedał – jeśli naciśnie się jego przednią część silnik umieszczony przy piaście koła sprawi, że pojazd przyspieszy. Jeśli pedały zostaną odchylone do tyłu z przodu uruchomi się hydrauliczny hamulec tarczowy z ABS. Studyjny pojazd z elektrycznym silnikiem przy tylnym kole osiąga prędkość 45 km/h; dwa akumulatory litowo-jonowe pozwalają mu pokonać odległość 62 km.