Nowy Q4 e-tron Audi będzie walczył z Teslą na rynku kompaktowych crossoverów, wspomagając macierzystą grupę Volkswagen w zmniejszeniu dystansu sprzedaży samochodów elektrycznych do światowego lidera.
Q4 e-tron jest pierwszym prawdziwym konkurentem Volkswagena dla Tesli, będąc skromnym crossoverem, trafi we właściwy segment. Modele „odgrywają centralną rolę w strategii elektryfikacji marki, wprowadzamy je na rynek w szczególnie popularnym segmencie rynku” – powiedziała Hildegard Wortmann, szef sprzedaży Audi.
Trzy wersje napędu, dwie wersje nadwozia
Gama obejmuje następujące modele: Audi Q4 50 e-tron quattro, Audi Q4 40 e-tron, Audi Q4 35 e-tron, Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro. Q4 35 e-tron i Q4 40 e-tron z napędem na tylne koła, dysponują odpowiednio mocą 170 KM i 204 KM.
Audi Q4 50 e-tron quattro posiada dwa silniki elektryczne do elektrycznego napędu na wszystkie koła. Oba łącznie generują moc 220 kW (299 KM).
Wspólna cechą wszystkich, jest zerowa emisja spalin i duży zasięg. Ponadto czas ładowania wynoszący około dziesięciu minut, zapewniający wystarczającą moc do pokonania około 130 kilometrów oraz wygodne ładowanie za pomocą usługi ładowania e-tron.
Audi prezentuje nowy język stylistyczny modeli elektrycznych
Wraz z Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron, Audi prezentuje nowy język stylistyczny swoich modeli elektrycznych. Linia nadwozia imponuje proporcjami – krótkie zwisy przednie, duże koła i mocno napięte mięśnie.
W Audi Q4 Sportback e-tron, wyjątkowo niska linia dachu w stylu coupé kończy się wyraziście zaprojektowanym tyłem, gdzie spojler jest głęboko osadzony na dwuczęściowej szybie. Progresywny projekt marki to typowe Audi, równie funkcjonalne, co aerodynamiczne, bowiem Audi Q4 e-tron osiąga współczynnik oporu powietrza na poziomie 0,28, a Sportback osiąga jeszcze niższą wartość, bo 0,26.
Audi Q4 e-tron codzienna e-mobilność
Modele Audi Q4 e-tron dzięki swojej wszechstronności są idealnymi towarzyszami w każdej sytuacji. Długość 4,59 m, zapewnia pasażerom na pokładzie przestrzeń , która wykracza poza istniejące granice klas. Dostępna przestrzeń we wnętrzu jest porównywalna z klasą pełnowymiarowych SUV-ów a wewnątrz nie ma tunelu środkowego.
Poczucie przestronności nie ogranicza się tylko do przednich siedzeń. Pasażerowie z tyłu również korzystają z zalet platformy technologicznej, która została zaprojektowana wyłącznie jako elektryczna. W rezultacie miejsca na nogi nie brakuje.
Linia Q4 e-tron oferuje przestrzeń magazynową około 25 litrów, a dodatkową atrakcją są uchwyty na butelki zintegrowane w górnej części drzwi. Bezpiecznie zmieszczą nawet 1-litrowe butelki.
Bagażnik oferuje większą przestrzeń niż w klasie kompaktowej. W zależności od ustawienia tylnych siedzeń, pojemność bagażnika wynosi od 520 do 1490 litrów. Model w wersji Sportback oferuje odpowiednio 535 do 1460 litrów.
Oba modele mogą holować przyczepy o masie do 1000 kilogramów (z hamulcem, przy nachyleniu 12%). Wersje quattro nawet 1200 kilogramów.
Zasięg do 520 km na jednym ładowaniu
Kolejnym atutem w codziennym użytkowaniu jest duży zasięg – Q4 40 e-tron pokonuje do 520 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora.
Dzięki maksymalnej mocy ładowania wynoszącej 125 kW, w idealnych warunkach może ładować moc wystarczającą na około 130 kilometrów. Korzystając z aplikacji myAudi, właściciel może aktywować ładowanie w domu i ze swojego smartfona.
Nowe SUV-y od Audi mogą być ładowane z różnymi mocami, prądem przemiennym (AC) i stałym (DC), w zależności od akumulatora. Kompaktowy akumulator może uzyskać do 7,2 kW przy ładowaniu prądem przemiennym i do 100 kW przy ładowaniu HPC (ładowanie o dużej mocy) prądem stałym. Standardowo większy akumulator pozwala na uzyskanie do 11 kW przy AC i do 125 kW przy HPC.
Nowe wnętrze i obsługa
Wnętrze Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron jest równie przestronne jak bagażnik. Podzielono je na osobne obszary zwrócone w stronę kierowcy dwoma wyświetlaczami.
Dekoracyjna listwa ozdobna z przodu, po stronie pasażera może być wykonana z materiałów pochodzących z recyklingu. Jest to opcja dodatkowa.
Całkowitą nowością jest również kierownica z gładkimi powierzchniami dotykowymi. Kierowca steruje cyfrowym zestawem wskaźników za pomocą dotyku. Infotainment i nawigację obsługuje centralny wyświetlacz dotykowy MMI. Trzeci interfejs operacyjny jest sterowany głosem.
Wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością
Kolejną innowacją Audi jest dostępny na życzenie wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością. Informacji dostarczają niektóre systemy wspomagające i symbole nawigacyjne w rzeczywistym świecie zewnętrznym.
Informacje wyświetlają się dynamicznie w dużym polu widzenia, na wirtualnym unoszącym się obrazie w odległości około dziesięciu metrów lub więcej od kierowcy. Efekt jest piorunujący.
Nowe elektryki trafią do salonów w czerwcu
Modele trafią do sprzedaży w Europie w czerwcu 2021 r. Wersja Sportback pojawi się późnym latem. Ceny w Niemczech zaczynają się od 41 900 EUR za model Q4 35 e-tron. Niemieccy klienci mogą ubiegać się o dotację w wysokości 9000 EUR (netto).