Wbrew temu co myślą niektórzy kierowcy, olej w skrzyni biegów trzeba wymieniać. Oleje stosowane w przekładniach, zużywają się tak samo jak te stosowane w silnikach. Jak często powinieneś to zrobić i jaki olej wybrać ? Sprawdź.
Dlaczego i kiedy wymieniać olej w skrzyni biegów
O wymianie oleju silnikowego mówi się bardzo dużo. W Internecie nie brakuje informacji na ten temat dotyczących dostępnych na polskim rynku olejów i ich właściwościach. Kierowcy dbają o ten ważny czynnik warunkujący bezproblemową eksploatację silnika. Tymczasem co do wymiany oleju w skrzyni biegów, zdania są podzielone, bo nie wiedzieć czemu niektórzy kierowcy nie zamierzają go wcale wymieniać. Z czego to wynika ?
Być może ma na to wpływ fakt, że producenci w książkach serwisowych czasami używają zwrotu, w którym mowa, że wymiana oleju w skrzyni biegów nie jest konieczna przez „cały okres eksploatacji samochodu”. Co przez to rozumieć ?
Ten zwrot, wbrew pozorom nie oznacza, że fabrycznie zalanym olejem można jeździć przez kilkanaście lat. Mianem okresu eksploatacji, można bowiem określić czas do zakończenia gwarancji. Jak wiadomo po tym czasie producent jest zwolniony z odpowiedzialności za to, jak samochód działa.
Tymczasem olej do skrzyni biegów, zarówno w manualnej czy automatycznej, zużywa się tak samo, jak każdy płyn eksploatacyjny. Pomimo tego, że przekładnia nie nagrzewa się tak mocno jak silnik, to jednak osiąga wysoką temperaturę w trakcie pracy.
Podobnie jak w oleju silnikowym, dodatki uszlachetniające oleju w skrzyni biegów, tracą swoje właściwości. Do tego dochodzi kwestia zmiany jego lepkości i pojawiania się metalowych opiłków. Te ostatnie potrafią nagromadzić się w dużej ilości, bez względu na umieszczone w skrzyni magnesy.
Stary olej ma wpływ na szybsze zużycie skrzyni biegów. Bez odpowiedniego smarowania, elementy wewnątrz przekładni, zaczną się o siebie ścierać. Ponadto skrzynia biegów nie będzie tak dobrze chłodzona, jak w przypadku świeżego oleju. Stanie się podatna na korozję, co nie pozostanie bez wpływu na płynność jej pracy.
Poziom oleju w skrzyni biegów, z biegiem czasu ulega obniżeniu. W efekcie przekładnia może ulec uszkodzeniu, a koszty napraw tej części samochodu sięgają kilku tysięcy złotych.
Jak często wymieniać olej do skrzyni biegów?
Informacji na ten temat powinna nam dostarczyć książka serwisowa. Jeżeli producent nie podał takiej informacji albo nie mamy takiego dokumentu, trzeba trzymać się ogólnie przyjmowanych zasad.
W przypadku manualnej skrzyni biegów, najlepiej wymieniać olej co ok. 80 000 – 100 000 km. Jeżeli chodzi o przekładnie automatyczne, przerwy powinny być krótsze. Pierwszej wymiany powinno się dokonać po przejechaniu ok. 60 000 – 80 000 km, a następnych co 40 000 – 60 000 km.
Należy pamiętać, że nie wszystkie skrzynie automatyczne cieszą się dobrą reputacją. W przypadku takich egzemplarzy, warto skrócić okresy pomiędzy wymianami. Ta zasada dotyczy zarówno manualnych jak i automatycznych skrzyń biegów.
Jak wiadomo szybszemu zużyciu oleju, sprzyja intensywna eksploatacja. Jeżeli lubisz dynamiczną jazdę, często holujesz przyczepy lub poruszasz się po mieście, zadbaj o częstsze wymiany oleju w przekładni.
Jaki olej do skrzyni biegów wybrać? Czy warto zdecydować się na zamiennik?
Dobór odpowiedniego oleju do skrzyni biegów nie jest tak łatwy, tak jak w przypadku oleju silnikowego. Co powinieneś wziąć pod uwagę?
Warto kierować się m.in. klasą jakości API oraz lepkością SAE. Co istotne, dany olej nie musi mieć koniecznie takich samych API lub SAE, jak zalecane. Kluczową informacją jest norma jaką określił producent.
Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest wlanie oleju OEM, czyli oryginalnego i zalecanego w książce serwisowej.
Kierowcy mogą również skorzystać z zamiennika.
Jeśli będziesz chciał wybrać to rozwiązanie, zajrzyj do katalogu produktu, by sprawdzić czy jego norma jest odpowiednia danej skrzyni.