W zeszłym roku, kiedy hybryda plug-in SF90 Stradale zadebiutowała jako najpotężniejszy samochód produkcyjny Ferrari, fani marki mieli nadzieję, że wkrótce pojawi się wersja bez dachu. Nowe Ferrari SF90 Spider, zaprezentowane wczoraj, jest obecnie liderem marki z mocą wynoszącą 1000 KM. W związku z tym, obiecuje wrażenia z jazdy, jak żadne inne.
Podobnie jak SF90 Stradale, SF90 Spider jest wyposażony w trzy silniki elektryczne o mocy 220 KM, w połączeniu z najbardziej muskularnym, turbodoładowanym V8 w historii Ferrari.
Ferrari Spider z większą mocą
Silnik spalinowy o mocy 780 KM zapewnia moc, o 14 KM większą w porównaniu ze Stradale. Momentem obrotowym, wynoszącym 800 Nm, zarządza ta sama ośmiobiegowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów, która została wprowadzona w siostrzanym modelu. To niesamowita skrzynia biegów. Potrafi zmieniać biegi w 200 milisekund – czyli o 30 procent szybciej, niż jej siedmiobiegowa poprzedniczka. Jej masa własna została zredukowana o ponad 9kg.
Te liczby są imponujące
Spider, ma parametry porównywalne z coupé. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,5 sekundy oraz osiągnąć prędkość 300 km/h. To robi wrażenie, zwłaszcza gdy weźmiesz pod uwagę, że wersja Spider, jest o prawie 100kg cięższa, niż odpowiednik z zamkniętym tyłem.
„Jeśli chodzi o sztywność samochodu, utrzymaliśmy parametry coupé” – powiedział podczas prezentacji Michael Leiters, dyrektor techniczny Ferrari. „Dlatego już podczas opracowywania wersji coupé, rozważaliśmy wersję z odkrytym dachem”.
Leiters wyjaśnił, że wzrost wagi o około 80% wynika z wysuwanego twardego dachu i jego systemu składania, który pozwala na otwarcie lub zamknięcie dachu w zaledwie 14 sekund, podczas gdy pozostałe 20% jest wynikiem „materiałów tłumiących zwiększających sztywność ramy przestrzennej”.
Dynamikę jazdy pojazdu, zwiększają najnowszej generacji asystenci Ferrari, w tym elektroniczna kontrola trakcji i wektoryzacja momentu obrotowego, ale obecnie obejmują one także sterowanie hamulcem po kablu, które rozdziela odpowiedzialność za hamowanie pomiędzy komponent hydrauliczny i układ elektryczny.
W każdym momencie możemy zdecydować, jak bardzo chcemy hamować z układem hydraulicznym i jak bardzo możemy hamować z układem regeneracyjnym” – powiedział Leiter, dodając, że układ „hamowanie po kablu” oferuje trzy procentową poprawę w stosunku do samych standardowych hamulców hydraulicznych.
Trzy kluczowe aerodynamiczne elementy
Z tyłu znajduje się aktywny element aerodynamiczny, który automatycznie dostosowuje się, aby zapewnić niski opór powietrza albo wysoką siłę docisku, w zależności od potrzeb. Podczas gdy z przodu, wyprofilowane podwozie, również zwiększa siłę docisku.
Nowo opracowane kute koło zapewniło dyrektorowi projektu, Ferrari Flavio Manzoni i jego zespołowi, jeszcze jeden sposób na osiągnięcie wydajności aerodynamicznej.
„To koło jest oparte na bardzo innowacyjnym, opatentowanym systemie, który optymalizuje przepływ powietrza, a także zmniejsza ciśnienie w nadkolach” – powiedział Manzoni o konfiguracji przypominającej skrzydło. „Jednocześnie była to fantastyczna okazja do stworzenia zupełnie innego projektu”.
Nowe świetne wnętrze
Wnętrze umożliwiło zaimplementowanie nowego wyglądu, w szczególności wyświetlacza head-up. Kierowca ma również do dyspozycji dotykowe elementy sterujące. Począwszy od wyboru trybu wydajności po nawigację na ekranie i łatwo dostępne na ramionach kierownicy.
Na kierownicy znajduje się również specjalny hybrydowy przełącznik plug-in („eManettino” w języku Ferrari), który oferuje cztery tryby: eDrive (umożliwia w pełni elektryczne sterowanie), Hybrid (dla optymalnego wykorzystania V8 i silników elektrycznych), Performance (która daje pierwszeństwo V8) i Qualify ( łączy pełną moc silników elektrycznych z silnikiem spalinowym).
Pakiet dla aktywnych sportowców
Dla klientów, lubiących jazdę po torze wyścigowym, Ferrari oferuje pakiet Assetto Fiorano. Obejmuje amortyzatory do sportów motorowych, opony Michelin Pilot Sport Cup 2 oraz dodatkową redukcję masy o 21 kilogramów. To dzięki zastosowaniu większej ilości karbonu i tytanu. Ten wybór wizualnie podkreśla dwukolorowa kolorystyka.
Jednym z celów Ferrari z SF90 Stradale i SF90 Spider, jest zapewnienie swoim lojalnym klientom poziomu wydajności zarezerwowanego wcześniej dla nielicznych wybranych. Dzięki rzadkim modelom, takim jak LaFerrari i jego wariantu czyli Aperta, jest to możliwe.
Plan już wydaje się być opłacalny. „Liczba nowych klientów Ferrari, które przyciągnął SF90, jest znacznie wyższa niż oczekiwano” – powiedział Enrico Galliera, dyrektor sprzedaży i marketingu Ferrari.
W przeciwieństwie do Bentleya, Ferrari nie jest gotowe na pełną elektryfikację swoich modeli
„Nie ma wątpliwości, że rynek zmierza w kierunku technologii elektrycznej i nie możemy temu zaprzeczyć” – przyznał Galliera. „Odpowiadając na pytanie o w pełni elektryczny pojazd, nie widzimy w perspektywie krótkoterminowej, takiej możliwości. Prawdopodobnie w przyszłości tak. Ale nadal nie wiemy dokładnie, kiedy technologia będzie dla nas gotowa ”.
Ceny Ferrari SF90 Spider, startują od 473000 euro.