Największą zaletą instalacji gazowej jest to, że nie ma konieczności by nasz diesel modyfikować. TDI-LPG to mało „inwazyjny” system. Ogranicza się jedynie do montażu reduktora, pojedynczego ( podwójnego ) wtryskiwacza gazu, filtra, czujnika MAP i sterownika oraz pobrania danych o prędkości obrotowej z alternatora lub pompy oleju.
Czy każdy diesel nadaje się do instalacji LPG?
Właściwie nie ma takiego silnika Diesla, do którego nie da rady zamontować instalacji LPG. Autogaz można montować, zarówno w dieslach starej konstrukcji z pompą, jak i nowszych z Common Rail.
Nie ma technicznych przeciwskazań do montażu instalacji w każdym silniku diesla, bez względu na model, rocznik i przebieg pojazdu.
Podstawowym wymogiem jest fakt, że musi być w pełni sprawny na zasilaniu podstawowym, czyli na ON. Silnik przed montażem jest weryfikowany i kwalifikowany przez montażystę do konwersji, na zasilanie dwupaliwowe.
Nawet najbardziej wyeksploatowane silniki, w duecie z instalacją LPG dają realne oszczędności. Wpływa to także na zwiększenie kultury pracy silnika, a ponadto zmniejszenie zadymienia spalin
Koszt instalacji LPG w dieslu
Koszt zamontowania instalacji LPG, zależy od konstrukcji silnika i liczby czujników, które trzeba ewentualnie zamontować ( jeśli nie ma ich fabrycznie).
Wykonanie dodatkowego zasilania w samochodzie osobowym to koszt rzędu 4,5 –5 tys. złotych. W samochodzie dostawczym można wydać nawet 7 tysięcy złotych, ze względu na większy zbiornik LPG . Największy koszt poniosą kierowcy ciężarówek ( ponad 10 tys. zł) ale też ze względu na dalekie trasy, najbardziej im się to opłaca.
Diesel z gazem a norma Euro
Teoretycznie rzecz biorąc, korzystne byłoby realne ograniczenie emisji spalin w sytuacji, kiedy w danym kraju byłby zakaz wjazdu czy opłaty za korzystanie z diesla lub silnika z określoną normą.
W Niemczech przedsiębiorcy, którzy korzystają z paliwa LPG są zwolnieni z opłaty drogowej. W Polsce coraz częściej pojawiają się głosy, by do centrum miast nie wpuszczać diesli. Zdarza się, że kierowcy myślą, że po montażu LPG ten zakaz ich ominie.
Przeświadczenie, że montaż instalacji autogazu w silniku Diesla, umożliwi mu zmianę normy emisji spalin na wyższą, np. z Euro 5 na Euro 6, jest mylne.
Normę emisji spalin przypisano na stałe do silnika. Niestety pomimo tego, że gaz działa trochę jak katalizator, norma emisji pozostaje taka sama .
Niestety, norma Euro to jedynie teoria. Nie liczy się to, ile substancji szkodliwych wylatuje z rury wydechowej, lecz data produkcji samochodu.