Najbardziej uroczy roadster w historii motoryzacji obchodzi w tym roku swoje 30. urodziny. Mazda właśnie udowodniła, że nie są jej obojętne losy swoich kultowych modeli i przywróciła do sprzedaży aż 1100 nowych części zamiennych do modelu NA. Teraz można odbudować popularną Miatę na zupełnie nowych elementach!
Chociaż na rynku roadsterów już od pięciu lat króluje czwarta odsłona Mazdy MX-5, japoński producent nie zapomina, że produkowana w latach 1989-1997 pierwsza generacja (NA) wciąż posiada duże grono wielbicieli. Ale ponieważ produkcja części do tego modelu została dawno zakończona, miłośnicy musieli bazować na używanych podzespołach, jeśli chcieli doprowadzić swój samochód do porządku. Teraz jednak sytuacja się zmienia, bo Mazda właśnie rozszerzyła swój program renowacyjny dla klasycznej mx-piątki.
– Pomagając przedłużyć żywotność modeli MX-5 Miata NA, Mazda jest zaangażowana we wspieranie kultury roadsterów i oczekuje, że w nadchodzących latach zobaczy te historyczne pojazdy zarówno na drodze, jak i na torze – powiedział Masahiro Moro, prezes i dyrektor generalny Mazdy w Ameryce Północnej.
Mazda była w kontakcie z miłośnikami modelu
Oferta jest bardzo szeroka i obejmuje części mechaniczne, zawieszenia, a także masę poszukiwanych podczas procesów renowacyjnych “pierdół”, jak np. śrubki, uszczelki czy emblematy. Oferta skierowana jest na Amerykę Północną, co być może nie jest szczególnie pocieszającą wiadomością, ale to i tak spory sukces, bo początkowo program renowacyjny dla Miaty, który ogłoszono w 2017 r., obejmował tylko rynek japoński. Niewykluczone więc, że producent myśli też o Starym Kontynencie. Do tego czasu pozostaje nam import.
Według zapewnień producenta, nowe części do Miaty posiadają wygląd i funkcjonalność tych starych, ale zostały wykonane z wykorzystaniem nowoczesnych materiałów i technik budowy. Mazda przy tworzeniu listy elementów do reprodukcji, była w kontakcie z mnóstwem sklepów motoryzacyjnych i klubów miłośników Miaty, aby mieć pewność, które elementy są najbardziej pożądane i powinny być produkowane w pierwszej kolejności.
Ceny tego samochodu ciągle rosną
Jeszcze kilka lat temu pierwsze generacje Mazdy MX-5 można było kupić za 2-3 tysiące złotych. Dzisiaj wchodząc na serwisy ogłoszeniowe próżno szukać egzemplarzy w takich cenach. Miata dziarsko wkroczyła na rynek youngtimerów i ceny zadbanych okazów poszybowały do pięciocyfrowych wartości.
Miata to jeden z najważniejszych, a może nawet najważniejszy samochód w gamie japońskiego producenta. Wystarczy wspomnieć, że w 2000 r. MX-5 została zarejestrowana w Księdze Rekordów Guinnessa jako najlepiej sprzedający się dwumiejscowy samochód sportowy w historii, o łącznej produkcji 531 890 sztuk. Z kolei cztery lata temu koncern z Hiroszimy świętował już milion sprzedanych egzemplarzy! Przy tej okazji Masamichi Kogai, prezes Mazda Motor Company, powiedział o modelu MX-5, że stał się on symbolem całej marki.
Mając na koncie tyle sprzedanych samochodów, można się spodziewać, że zapotrzebowanie na nowe części będzie spore – również dla starszych modeli. Mazda nie jest pierwsza, jeśli chodzi o koncerny produkujące nowe części do starych samochodów. Podobne programy renowacyjne prowadzą BMW, Mercedes-Benz czy Jaguar. Wszystko są to jednak samochody z segmentu premium, a Mazda dała właśnie przykład, że również dla tańszych samochodów tego typu inicjatywy są możliwe. Lista dostępnych części do MX-5 znajduje się tutaj.
A tak przy okazji, wkrótce wszyscy będziemy śpiewać gromkie “100 lat”, bo właśnie tyle lat skończy w przyszłym roku koncern z Hiroszimy.