To już prawie 10 000 kilometrów przejechanych samochodem elektrycznym przez polskiego podróżnika. Chociaż trasa jest wymagająca, a źródła zasilania często odbiegają standardem od punktów ładowania dostępnych w obszarach miejskich, Kamiński powoli kończy pierwszy niezwykle ważny odcinek No Trace Expedition.
Marek Kamiński: Dotarłem już do Irkucka, który można uznać za kamień milowy tej wyprawy i symboliczny koniec przemierzania Syberii. W tym momencie mogę powiedzieć, że udało się osiągnąć coś, w co wątpili nawet Rosjanie, których napotykałem na drodze. Przejechałem samotnie Syberię samochodem elektrycznym, Nissanem LEAF i zrobiłem to jako pierwszy człowiek na świecie.
Wyczyn ten jest bez wątpienia pionierski i podróżnik ponownie zrobił coś, co zapisze się na kartach historii. Syberyjski, najdłuższy, a zarazem jeden z trudniejszych etapów wyprawy, który jest wymagający nawet w przypadku tradycyjnych pojazdów, potwierdza, iż wizerunek samochodu zeroemisyjnego jako auta o wyłącznie miejskim charakterze jest już stereotypem.
Dalsza podróż będzie doskonałą okazją do złamania kolejnych ,pozornych barier i udowodnienia, że nawet tak pozornie trudno dostępne rejony można przejechać bez pozostawiania śladów w środowisku naturalnym.
To dopiero pierwsza część No Trace Expedition, podróż bowiem nabiera rozpędu. Z Syberii podróżnik ruszy w kierunku Mongolii, gdzie przygoda rozpocznie się na nowo. Mongolia jest najbardziej wymagającym odcinkiem, ponieważ nie znajdziemy tam stacji ładowania, a warunki drogowe, z uwagi na szutrowe odcinki, nie będą sprzyjające.
Warto podkreślić, że No Trace Expedition to wyprawa, która ma na celu zachęcenie ludzi do troszczenia się o nasze środowisko naturalne poprzez proste czynności.
Potrzeba naprawdę niewiele! Nie trzeba ruszać w najbardziej odległe regiony świata samochodem elektrycznym – przekonuje Kamiński – wystarczy zmienić niektóre nawyki, używać butelki z filtrem zamiast kupować wodę w plastikowych butelkach, zrezygnować z foliowych torebek na rzecz ekologicznej torby. Małymi czynnościami możemy realnie zmieniać świat na lepsze! – kończy.
Organizatorem projektu jest Instytut Marka Kamińskiego. Projekt wspierają Sponsorzy Strategiczni: Nissan, PKN ORLEN oraz Invena S.A. Wśród Partnerów Technicznych znalazły się: Salewa, Mentz Electric, Traveler by ShareMap, Koło Naukowe ADek, PIMOT, a Partnerami Merytorycznymi są: Infuture Hatalska Foresight Institute, Fundacja Alter Eko, Little Greenfinity oraz Świat z Bliska.