W tym przypadku ludzi można podzielić na trzy kategorie. Tych, którym słowo Luxtorpeda nie mówi dosłownie nic, tych dla których to nazwa zespołu muzycznego… I tych trzecich, dla których Luxtorpędę napędza diesel. Co za niesamowita rekonstrukcja.
Na zapytanie Luxtorpeda w Wikipedii otrzymujemy dwie propozycje. Jedna z nich to grupa muzyczna, która wykonuje muzykę rockową. Nam natomiast chodzi o to, czym ta Luxtorpeda rzeczywiście była. Jest to określenie wagonu spalinowego napędzanego silnikiem typu diesel o aerodynamicznych kształtach. Wagon ten stosowany był przy szybkich krajowych połączeniach, na przykład Warszawa – Poznań, czy Lwów – Zakopane.
Kiedy? Wagony były używane w naszym kraju w latach trzydziestych ubiegłego wieku. Napęd spalinowy był można powiedzieć rewolucją i szybko okazało się, że jest o wiele bardziej efektywny, niż parowy. Maszyny zostały wyprodukowane w fabryce Fablok w Chrzanowie. Wszystkie stacjonowały w Krakowie. Wszystkie czyli… pięć.
Niestety, nie zachował się żaden egzemplarz. Na tamte czasy był to absolutny szczyt techniki. Silniki diesla pozwalały na rozwinięcie prędkości nawet 130 km/h. Dzięki tej wyjątkowej rekonstrukcji każdy z was może zobaczyć, jak ten wagon wyglądał. Przyznajcie – jest dobrze!