Kultowe skorpiony marki Abarth pojadą w Targa Florio Classica

Kultowe skorpiony marki Abarth pojadą w Targa Florio Classica

abarth 595 2

Podaj dalej

Już niebawem ruszy 102. edycja Targa Florio. Najstarszy na świecie wyścig samochodowy wzbogacą trzy wyjątkowe egzemplarze sportowej odnogi Fiata, marki Abarth z kolekcji FCA Heritage. Impreza odbędzie się w dniach 4-7 października.

Na Targa Florio Classica rywalizować będą Abarth 2400 coupé (1964), Fiat 500 (1974) – stuningowany przy użyciu nowej skrzyni z Abarth Classiche 595 oraz Autobianchi A112 Abarth 58 HP (1974). Każdy z tych samochodów reprezentuje jedną z trzech dużych „kategorii” samochodów cywilnych produkowanych przez markę, czyli: samodzielnego konstruktora samochodów granturismo najwyższej klasy, twórcę stuningowanych samochodów Fiata o małej pojemności oraz twórcę sportowych aut na bazie popularnych samochodów produkowanych seryjnie, po przejęciu przez Fiata w 1971 roku.

Aby uświetnić 110. rocznicę urodzin Carlo Abartha (Wiedeń,15 listopada 1908-23 października 1979), w sycylijskim wydarzeniu uczestniczyć będą dwie osobistości, które mają symboliczne znaczenie dla marki: Anneliese Abarth, która otworzy imprezę za kierownicą 2400 Coupé, należącego kiedyś do jej męża oraz Eris Tondelli, legendarny kierowca i technik testujący Abartha, który pracował nad projektem 595 w latach 60. i który poprowadzi Fiata 500

Tradycyjnie Targa Florio Classica, cykliczne zawody samochodów zabytkowych, które nawiązują do najstarszych na świecie wyścigów samochodowych, pierwotnie planowanych, finansowanych i organizowanych przez magnata z Palermo Vincenza Florio, odbędą się na drogach Sycylii. Zawody, w różnych formach, odbywały się od 1906 roku. Impreza organizowana przez Automobil Club Palermo, we współpracy z Automobile Club d’Italia.

Abarth 2400 coupé (1964)

Pod projektem tego wspaniałego coupé podpisał się Michelotti, a zostało ono zaprezentowane w Genewie w 1959 roku. Jest to wersja Gran Turismo Fiata 2100, który był produkowany w zakładach karoserii Allemano w latach 1962-1964, najpierw pod nazwą 2200 coupé, a w ostatnim roku – kiedy zostało stworzone na bazie Fiata 2300 – jako 2400 coupé. 6 cylindrów w rzędzie 2400, rozwijającego moc 140 KM, pozwoliło osiągnąć maksymalną prędkość 200 km/h. Samochód należał do samego Carlo Abartha.

Autobianchi A112 Abarth 58 HP (1974)

Zaprezentowane na Salonie Samochodowym w Turynie w październiku 1969 roku, Autobianchi A112 to wygodny, luksusowy samochód użytkowy, dzięki swoim kompaktowym rozmiarom idealnie nadający się do miasta. Bardzo interesujący jest schemat mechaniczny tego auta: zamontowany z przodu 4-cylindrowy silnik oparty był na jednostce wykorzystywanej w Fiacie 850 i umieszczony został poprzecznie; napęd był na przód, a zawieszenia były z niezależnymi kołami.

W 1971 roku zadebiutowała zaprojektowana we współpracy z marką Abarth sportowa wersja A112 Abarth, która mogła poszczycić się zwiększoną pojemnością, mocą i momentem obrotowym. Oczywiście, odbiło się to pozytywnie na osiągach: A112 Abarth przekraczał 150 km/h i przyspieszał od 0 do 100 km/h w nieco powyżej 12 sekund.

Również estetyka samochodu została zmieniona tak, by wyglądał bardziej sportowo: w środku zestaw wskaźników został wzbogacony o obrotomierz, amperomierz, manometr i termometr oleju. We wnętrzu znajdowały się ponadto wygodne fotele oraz aluminiowa, trójramienna kierownica. Niedawno zakupiony przez FCA Heritage egzemplarz biorący udział w Targa Florio Classica pochodzi z drugiej serii.

Fiat 500 Abarth (595) (1974)

W sycylijskich zawodach weźmie udział również legendarny Fiat 500 stuningowany przy pomocy „skrzyni tuningowej Abarth Classiche 595″. 500 – prawdziwe „laboratorium na kółkach”, specjalnie przystosowany przez FCA Heritage do przetestowania repliki skrzyni tuningowej – będzie testowany przez niezwykłego eksperta: kierowcę Erisa Tondelli, który pracował nad projektem tych samochodów w latach 60.. Skrzynia tuningowa jest repliką takiego samego zestawu, który tworzył historię Abartha i ustanowił go marką, która wynalazła zestawy tuningowe do samochodów przeznaczonych do masowej produkcji. W nowym zestawie znajdują się: tuleje i tłoki o średnicy 73,5 mm, sprężyny zaworowe, wałek rozrządu, uszczelka głowicy, miska olejowa, gaźnik Weber 28, kompletny wydech oraz wsporniki mocujące. Wszystkie elementy umieszczone są w specjalnej, drewnianej skrzyni z grafiką inspirowaną oryginałem i z plombą Abarth Classiche, która gwarantuje, że produkt został zaprojektowany i stworzony zgodnie ze sportową tradycją marki z logo Skorpiona.

Więź pomiędzy Abarthem a wyścigami

Abarth może poszczycić się tradycją odnoszenia sukcesów na Targa Florio, w tym wieloma zwycięstwami w różnych kategoriach, szczególnie dzięki Abarthom 1000 SP, idealnie czującym się na drogach Le Madonie, które pozwoliły wielu kierowcom osiągnąć imponujące wyniki również w klasyfikacji ogólnej. Na szczególną uwagę zasługują również zwycięstwa Abarthów 124 Rally w ostatnich edycjach lat 70.

Od kiedy w 1978 roku Targa Florio przekształciła się z wyścigów na czas w rajd, Abarth odniósł wiele zwycięstw w ogólnej klasyfikacji: dwa Abarthem 131 Rally w 1979 roku z Adartico Vudafieri za kierownicą i w 1980 z Mario Pasettim; dwa Fiatem Punto Super 1600, w 2003 i 2004 roku, prowadzonym przez Paolo Andreucci, który powtórzył swój sukces również w 2006 roku, jadąc Abarthem Grande Punto S2000. W 2009 roku ten sam model, jako pierwszy przekroczył linię mety z Lucą Rossettim za kierownicą.

Również pracy Abartha można przypisać 9 pierwszych miejsc zajętych przez Lancię Rally i Lancię Deltę S4 i Integrale, samochody zaprojektowane przez inżynierów marki z logo Skorpiona. Wreszcie, należy przypomnieć, że w ostatnich dwóch edycjach Targa Florio udało się odtworzyć emocje z tamtych lat, dzięki powrotowi do wyścigów Abartha 124 rally, stworzonego, by przywrócić widowiskowość w tej dyscyplinie.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News