Rynek motoryzacyjny cały czas prześciga się w tworzeniu coraz to ciekawszych rozwiązań. Często mają one za zadanie po prostu uprościć nam życie lub poprawić nasze bezpieczeństwo. Jedną z takich nowości są kierunkowe klocki hamulcowe.
Kierunkowe klocki hamulcowe zaprojektowano głównie z myślą o wymagających użytkownikach pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Ich głównym zadaniem jest walka ze zjawiskiem określanym jako NVH – z ang. Noise, Vibration, Harshness. Oznacza to, że klocki tego typu mają być ciche i nie powodować wibracji.
Technologia zastosowana w kierunkowych klockach hamulcowych w znacznym stopniu ogranicza hałas i wibracje podczas hamowania pojazdu. Klocki te mają asymetryczny kształt, dzięki czemu stykają się z tarczą hamulcową pod kątem. A to sprawia, że niepożądane hałasy oraz wibracje są ograniczone do minimum. Jednocześnie takie rozwiązanie nie ma wpływu na skuteczność hamowania, a to przecież najważniejsze.
Dwa warianty
Klocki dostępne są w dwóch wariantach. Pierwszy przewidziany jest na przednią oś, natomiast drugi na tylną. Na przód stosuje się klocki fazowane. Ich krawędź została bardziej ścięta i specjalnie przystosowana do pierwszego kontaktu z tarczą hamulcową. Klocki montowane na tylnej osi mają charakterystyczne półkoliste lub sierpowate wycięcie na tylnej podkładce. Właśnie dzięki tej podkładce podczas hamowania ograniczane są drgania oraz hałas.
Źródło: AutoCentrum