Inżynierowie Kia Motors Corporation stworzyli pierwszy na świecie system zarządzania pracą przekładni automatycznej skrzyni biegów. Analizuje on dane z nawigacji, kamer i radaru, w które wyposażony jest pojazd i na ich podstawie z wyprzedzeniem zmienia bieg. Rozwiązanie skrywa kilkadziesiąt autorskich i opatentowanych rozwiązań. Będzie instalowany w przyszłych modelach marki KIA.
Większość obecnych modeli aut marki KIA (oczywiście tych z automatyczną skrzynią biegów) jest wyposażona w system Smart Drive Mode, który dostosowuje tempo zmiany przełożeń do preferencji kierowcy. Nowy system idzie o krok dalej. Dostosowuje pracę skrzyni biegów do warunków panujących na drodze, a także do profilu tej drogi.
Nowatorski system w czasie rzeczywistym zbiera i przetwarza informacje z różnych źródeł – nawigacji 3D wyposażonej w precyzyjną mapę drogi, kamery i radaru wykorzystywanych do działania aktywnego tempomatu. Dane z nawigacji 3D to m. in. wysokość nad poziomem morza, kąt nachylenia podjazdu lub zjazdu, krzywizna zakrętu, informacje o zdarzeniach na drodze i aktualnych warunkach ruchu.
Z kolei radar wykrywa prędkość poprzedzających pojazdów i odległość do nich, a kamera zbiera dane o przebiegu drogi. Wyposażona w sztuczną inteligencję jednostka sterująca analizuje wszystkie te informacje i automatycznie dobiera optymalny do danej sytuacji bieg.
Jakie są zalety tego systemu? Mniejsze zużycie paliwa, mniejsze zużycie hamulców i mniejsze zmęczenie kierowcy. Testy drogowe auta z nowym systemem na krętej drodze wykazały bowiem, że o około 43 proc. spadła częstotliwość zmiany przełożeń. Kierowcy prowadzący samochód z systemem zarządzającym pracą skrzyni biegów rzadziej też (o 11 procent w porównaniu do aut bez tego systemu) używali hamulców. Dzięki temu spadło zużycie hamulców, a także paliwa.
USA: 38-calowy, zakrzywiony OLED w samochodzie. A w Polsce dalej można dostać mandat za smartfona…
Nowatorski system ma być montowany w przyszłych modelach aut marki KIA, firma nie podała jednak, kiedy to nastąpi. Podała za to, że technologia będzie stosowana też samochodach autonomicznych, nad którymi pracuje marka. Inżynierowie KIA będą nadal pracować nad unowocześnieniem swojego projektu, chcą bowiem, by komunikować z sygnalizacją drogową w oparciu o technologię łączności LTE lub 5G.
PAP/KIA