W przededniu weekendu wyścigowego Grand Prix Singapuru coraz więcej wiemy o obsadzie na przyszłoroczny sezon Formuły 1. Według najnowsyzch wieści Robert Kubica ma opuścić ekipę Williamsa, ale nie musi to oznaczać dla niego rozbratu z F1.
Choć w środowisku szefów zespołów wciąż istnieją wahania, co do możliwości zwycięzcy Grand Prix Kanady 2008, to wciąż jest to atrakcyjny kierowca na rynku F1. Wszystko dzięki wsparciu kilkudziesięciu milionów złotych, na które może liczyć od PKN Orlen.
Wszystko zostaje w rodzinie
Potwierdzeń na sezon 2020 wciąż nie ma w Red Bull Racing i Toro Rosso. Historia polityki tych ekip pokazuje jednak, że w ich składzie miejsca nawet nie da się wykupić. Trafiają tam zazwyczaj kierowcy z programu juniorskiego Red Bulla, dlatego transfer tam kogoś spoza „rodziny” byłby totalnym wywrotem.
Oldboy Racing?
Nie jest jasne, kto będzie kolegą Kimiego Raikkonena w teamie Alfa Romeo Racing, czyli de facto byłym zespole Polaka. Team Petera Saubera (który niegdyś prowadził fabryczny program BMW) musi podjąć decyzję, czy pozostawić zawodzącego Antonio Giovinazziego.
W przypadku powrotu Roberta, ekipa stałaby się wręcz teamem oldbojów z wtedy już 40-letnim Kimim i 35-letnim RK (choć zdolnymi do utarcia nosa młokosom!). Nie wiadomo, czy do powiedzenia czegoś w tej kwestii nie miałby także partner silnikowy, Ferrari. Niedoszły kierowca stajni z Maranello z pewnością wciąż ma z nimi dobre relacje, choć dawnych decydentów w zarządzie Ferrari już nie ma.
Ławka rezerwowych?
Niedawne doniesienia o wizycie przedstawiciela Racing Point w siedzibie Orlenu, sugerowałby także i ten zespół. Jednak team należący do Lawrence’a Strolla z pewnością nie zwolni z kontraktu syna właściciela, a Orlen nie przebije transzy pieniędzy, jakie ciągnie za sobą Sergio Perez (potwierdzony do 2022 r.).
Czy zatem Kubica zgodziłby się na rolę kierowcy rezerwowego w tym lub innym zespole? Być może, ale tylko w przypadku innego atrakcyjnego programu w innej serii wyścigowej. Z pewnością jest to jednak najmniej oczekiwany scenariusz.
Aktualny stan kontraktów w zespołach F1
MERCEDES
Lewis Hamilton – Kontrakt do 2020
Valtteri Bottas – Kontrakt do 2020
FERRARI
Sebastian Vettel – Kontrakt do 2020
Charles Leclerc – Kontrakt do 2022
RED BULL
Max Verstappen – Kontrakt do 2020
Alexander Albon – niepotwierdzony
RENAULT
Daniel Ricciardo – Kontrakt do 2020
Esteban Ocon – Kontrakt do 2021
HAAS
Kevin Magnussen – Kontrakt do 2020
Romain Grosjean – Kontrakt do 2020
MCLAREN
Carlos Sainz – Kontrakt do 2020
Lando Norris – Kontrakt do 2020
RACING POINT
Sergio Perez – Kontrakt do 2022
Lance Stroll – Kontrakt wieloletni
ALFA ROMEO
Kimi Raikkonen – Kontrakt do 2020
Antonio Giovinazzi – niepotwierdzony
TORO ROSSO
Daniił Kwiat – niepotwierdzony
Pierre Gasly – niepotwierdzony
WILLIAMS
George Russell – Kontrakt do 2021
Robert Kubica/Nicholas Latifi – niepotwierdzeni