Jaguar Classic poinformował, że w związku z dużym zainteresowaniem koncepcyjnym, całkowicie elektrycznym modelem E-type Zero 2017 r. rozpocznie sprzedaż wersji produkcyjnej modelu.
Samochód połączy klasyczną linię nadwozia z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi pochodzącymi z zeroemisyjnego crossovera I-Pace. Całkowicie elektryczny E-type będzie powstawał w zakładzie zlokalizowanym w brytyjskim Coventry. Właściciele oryginalnych, spalinowych wersji tego modelu również będą mogli wyposażyć je w napęd elektryczny. Konwersja na EV ma być całkowicie odwracalna.
Tim Hannig, dyrektor Jaguar Land Rover Classic, poinformował: Zostaliśmy przytłoczeni pozytywną reakcją na koncept E-type Zero (…). E-type Zero prezentuje niezwykłe dziedzictwo modelu E-type oraz doświadczenie i kunszt rzemieślniczy Classic Works, jednocześnie demonstrując zaangażowanie Jaguar Land Rovera w tworzenie zeroemisyjnych pojazdów we wszystkich obszarach działalności, w tym w Jaguar Classic.
Jaguar bada obecnie zainteresowanie całkowicie elektryczną wersją modelu E-type wśród potencjalnych klientów. Ceny oraz specyfikacja techniczna pojazdu zostaną ujawnione w późniejszym terminie. Dostawy pierwszych samochodów rozpoczną się latem 2020 r.
Koncepcyjny E-type Zero został wyposażony w baterie litowo-jonowe o pojemności 40 kWh, które można naładować w czasie od sześciu do siedmiu godzin, w zależności od źródła zasilania. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,5 sekundy.
Jaguar poinformował, że w pełni elektryczna odmiana E-type’a ma dysponować zasięgiem 270 km na jednym ładowaniu. Światła zewnętrzne wykonano w technologii LED. Modyfikacje objęły również wnętrze, w opcji będzie dostępny ekran dotykowy.
Układ napędowy pojazdu z jednostopniową przekładnią wykorzystuje elementy zastosowane w crossoverze I-Pace. Pakiet baterii litowo-jonowych cechuje się takimi samymi wymiarami i masą jak klasyczna, sześciocylindrowa jednostka benzynowa pierwszej serii oryginalnego modelu E-type. Silnik elektryczny umieszczono pod bateriami, w miejscu gdzie znajdowała się pierwotnie skrzynia biegów.
Co istotne, samochód jest bardzo zbliżony do pierwowzoru. M.in. zastosowano to samo zawieszenie oraz układ hamulcowy. Jaguar informuje, że pojazd prowadzi się, jeździ i hamuje tak samo jak oryginalny E-type. Rozkład masy pozostał niezmieniony.
Oryginalny Jaguar E-type był produkowany w latach 1961-1975 r. Samochód stał się ikoną motoryzacji ze względu na atrakcyjną stylistykę, wysokie osiągi oraz stosunkowo atrakcyjne ceny. Według licznych rankingów model jest najpiękniejszym samochodem w historii. Podobną opinię wygłosił m.in. Enzo Ferrari.
Elektromobilność stanowi istotny element strategii Jaguar Land Rover na kolejne lata. Począwszy od 2020 r. każdy nowy model brytyjskiego koncernu będzie dostępny w zelektryfikowanej wersji.
Źródło: Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych – ORPA.PL