Wymiana opon na zimowe. Czy za jazdę na "letnich" grozi nam mandat? Kiedy trzeba wymienić ogumienie?

Wymiana opon na zimowe. Czy za jazdę na "letnich" grozi nam mandat? Kiedy trzeba wymienić ogumienie?

wymiana-opon-michelin-pilot-alpin-5-suv

Podaj dalej

Zima coraz głośniej puka do naszych drzwi, a nierozerwalnym jej elementem jest sezonowa wymiana opon. Co na ten temat mówią przepisy? Czy wymiana opon na zimowe jest w naszym kraju obowiązkowa? Jak wyglądają przepisy w innych krajach Unii Europejskiej? Wyjaśniamy. 

michelin-wymiana-opon-pilot-alpin-5

Opony to jeden z kluczowych elementów naszych samochodów. Nie trzeba nikomu wyjaśniać, że mają one ogromny wpływ na bezpieczeństwo nasze i wszystkich innych użytkowników ruchu drogowego. Ogumienie stanowi jedyny element styku samochodu z nawierzchnią, więc o jego odpowiedni stan powinien zadbać każdy odpowiedzialny kierowca. 

Opony zimowe – za co grozi nam mandat?

Nowe opony mają bieżnik o głębokości od 6,5 mm do 8 mm. W świetle polskiego prawa, aby nie dostać mandatu, nasze ogumienie musi mieć bieżnik większy niż 1,6 mm. W przypadku opon zimowych ta wartość może być jednak niewystarczająca. Eksperci radzą, aby zimówki miały około 4 mm bieżnika. 

gallery-pilot-alpin-5-suv-3

Komenda Główna Policji ostrzega kierowców przed tegoroczną wymianą opon. Według danych KGP ponad 25% pojazdów, które brały udział w wypadkach, miało niesprawność techniczna samochodu. Z tego powodu czekają nas częstsze kontrole ogumienia i wysoki mandat za nieprawidłowości. Jeśli nasze zimówki będą miały poniżej 1,6 mm bieżnika, grozi nam mandat w wysokości nawet do 500 złotych. 

Większość kierowców zapomina o tym, że mandat do 500 złotych możemy dostać także za różne opony na przedniej lub tylnej osi. Opony nie mogą także wystawać poza obrys pojazdu. Co prawda w przypadku opon zimowych nie będzie to częste, jednak warto pamiętać, że dołożenie dystansów może wiązać się z mandatem. 

Obowiązek jazdy na oponach zimowych 

wymiana-opon-na-zimowe-miechlin

Przypominamy również, że Polska pozostaje jednym z 13 europejskich krajów, w którym nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Jeśli więc wasze opony letnie będą w dobrym stanie, nie otrzymacie mandatu. Stanowczo jednak odradzamy tego typu praktyk. Pomijając już kwestie bezpieczeństwa, letnie opony w zimie po prostu szybciej się niszczą.

Nawet jeśli na drodze nie ma śniegu, a temperatura powietrza oscyluje w granicach 0 st. Celsjusza, opony letnie są bardzo złym wyborem. Nowoczesne opony składają się z ponad 200 elementów, które współpracują ze sobą i zapewniają bezpieczeństwo kierowcom. 

Nowoczesna zimówka jest inteligentna 

wymiana-opon-zimowe-michelin

Niezależne testy opon przeprowadzone przez największe niemieckie wydawnictwa pokazują jasno, że nowoczesne opony uwzględniają zmienne warunki atmosferyczne. Test Auto Bildu pokazuje, że na rynku są opony przygotowane do współczesnego, zróżnicowanego charakteru zimy. 

Testy przeprowadzone na 51 różnych modelach opon pokazują technologiczną przewagę niektórych producentów. Zwycięzcą testu została najnowsza zimowa opona Michelin Pilot Alpin 5. Opony te uzyskały najwyższe oceny za trwałość i ekonomię. Warto również podkreślić, że ogumienie francuskie producenta jest przygotowane i zapewnia optymalną pracę tak na suchej, mokrej jak i zaśnieżonej nawierzchni. To bardzo ważne w dzisiejszych zimach, bowiem po „białym” jeździmy zaledwie kilka dni w roku. Kluczowym wskaźnikiem dla zmiany opon jest zatem temperatura, a nie jak wielu kierowców sądzi – opady śniegu.

Szczegóły dotyczące opony Michelin Pilot Alpin 5 znajdziesz na stronie OPONEO

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News