Volvo jako jedyne chroni kobiety w ciąży. Szwedzki producent jest absolutnym pionierem w tej dziedzinie

Volvo jako jedyne chroni kobiety w ciąży. Szwedzki producent jest absolutnym pionierem w tej dziedzinie

volvo-kobiety-w-ciazy-2

Podaj dalej

Ciąża to szczególny okres w życiu każdej kobiety i każdej rodziny. Kobiety w ciąży są jednak w szczególności narażone na niebezpieczeństwa związane z ruchem drogowym. Volvo jako pierwszy na świecie producent opracował manekina do testów zderzeniowych… w ciąży. Kobiety spodziewające się dziecka są bardziej zaokrąglone w kilku miejscach, kierownica jest bliżej, co stwarza zagrożenie zarówno dla mamy, jak i dziecka, w razie wypadku. 

volvo-kobiety-w-ciazy

Kobiety w ciąży są bardziej narażone

Test zderzeniowe zazwyczaj wykonuje się na manekinach, które opracowane są na podstawie wielkości i fizjologii przeciętnego mężczyzny. Ciało kobiety jest jednak inne i wymaga szczególnych potrzeb w zakresie ochrony. Im niższa jest osoba, tym niżej siedzi w samochodzie, jest też bliżej kierownicy. To sprawia, że rozmieszczenie poduszek powietrznych jest krytycznym elementem już na podstawie projektowania. 

Podejście Volvo polegało na opracowaniu manekinów do testów zderzeniowych, które reprezentować będą kobiecą anatomię. Producent testuje kobiecego manekina do testów zderzeniowych już od 1995 roku! 

Sposób, w jaki organizm reaguje na wypadek, jest inny w przypadku mężczyzn, kobiet oraz dzieci. W ciągu ostatnich 40 lat Volvo gromadziło dane dotyczące testów zderzeniowych oraz tego, jak różne kształty reagują na różne sytuacje wypadkowe. 

volvo-kobiety-w-ciazy

Volvo dba o wszystkich jednakowo

Profesor i starszy specjalista techniczny Lotta Jakobsson z Centrum Bezpieczeństwa Volvo Cars twierdzi, że zakres obrażeń odniesionych przez kobiety w wypadkach samochodowych zależy przede wszystkim od samochodu, którym jeżdżą. 

Lotta Jakobsson: – Jeśli dobrze zaprojektujesz swój samochód, kobiety nie będą narażone na większe ryzyko. Sprawdzamy większość obszarów ciała i widzimy, że istnieje równość dla każdej z płci. 

Kobiety stanowią dużą część bazy klientów Volvo, przynajmniej tak twierdzi Russel Datz, kierownik ds. relacji z mediami Volvo. Szwedzki producent poświęca wiele uwagi funkcjom, które sprawiają, że wnętrza ich samochodów są bardziej przyjemne i funkcjonalne. 

Volvo-kobiety-w-ciazy-5

Badania wykazały, że kobiety są bardziej narażone na urazy kręgosłupa, niż mężczyźni, co można przypisać różnych cechom anatomii i ogólnej sile ciała. Dlatego Volvo stworzyło system ochrony kręgosłupa szyjnego zwany WHIPS, który zapewnia dodatkową ochronę głowy i kręgosłupa. Wszystko to dzięki przeprojektowanemu zagłówkowi i siedzeniu. Volvo twierdzi, że dzięki ich systemowi montowanemu we wszystkich przednich fotelach od 2000 roku nie widzą już różnicy w ryzyku urazów kręgosłupa między mężczyznami a kobietami.

Technologia i wiedza dla wszystkich

Co ciekawe, Volvo zbadało ponad 43 000 samochodów powypadkowych i zgromadziło dane w ponad 100 naukowych artykułach. Są one udostępnione w ramach projektu EVA (równe pojazdy dla wszystkich). Wszystko po to, aby cały przemysł mógł skorzystać z tej wiedzy dla większego dobra. Firma ma nadzieję, że doprowadzi to do powstania bezpieczniejszych samochodów niezależnie od płci i wielkości. 

Siedzenia Volvo lepiej pasują do ludzi o różnych rozmiarach, niż większości innych producentów. Płaskie oparcie jest ważne w tym względzie. Gromadzenie danych doprowadziło jednak do szeregu innych innowacji w tym względzie. Mówimy tu m. in. o systemie SIPS (system ochrony przed uderzeniami bocznymi), czy WHIPS (system ochrony przed urazami kręgosłupa szyjnego). 

volvo-kobiety-w-ciazy-2

Volvo dobrze wie kogo i co reprezentuje, koncentrując się na bezpieczeństwie, aniżeli najnowszych trendach. – Nawet pasy bezpieczeństwa były kontrowersyjne jeszcze 30 lat temu, a teraz nie wyobrażamy sobie bez nich jeździć. Powszechnie wiadomo, że pasy bezpieczeństwa ratują życie i zapobiegają urazom. Mamy nadzieję, że nasza nowa technologia będzie taka sama, a ludzie pomyślą „jak mogliśmy żyć bez tego?” – zakończył Russel Datz.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News