Brytyjski portal Which? Car przeprowadził ankietę i ujawnił cztery najczęstsze usterki, jakie najprawdopodobniej znajdziesz przy zakupie używanego samochodu. Szukasz silnika benzynowego lub typu Diesel? Według statystyk, najlepiej wypadają hybrydy w benzynie.
Diesel i benzyna gorsze od hybryd
Zakup samochodu z silnikiem benzynowym i układem hybrydowym zmniejsza ryzyko problemów, na które zazwyczaj narażeni są klienci kupujący używane samochody. Portal What? Car przeanalizował aż 47013 kierowców i o niecałe 10 tys. więcej samochodów.
Z danych wynika, że najbardziej trwałe i zadbane są benzynowe hybrydy. Szukałeś silnika typu Diesel? Może jednak warto rozważyć właśnie ten typ napędu? Połączenie silnika benzynowego i elektrycznego, mimo całej swojej złożoności, wydaje się nie wpływać na jego trwałość.
Z informacji wynika także, że aż 97% użytkowników samochodów elektrycznych nie musiało jeszcze wymieniać baterii w swoim samochodzie. Chodzi o samochody zarejestrowane w latach 2014-2020, co jest niezłym wynikiem.
Jeśli jednak zdecydujesz się na tradycyjną benzynę lub silnik typu Diesel, istnieją 4 najczęstsze usterki, na które musisz zwrócić uwagę przy kupnie używanego samochodu.
Zawieszenie
Elementy zawieszenia są najczęstszymi problemami w samochodach starszych niż 9 lat. Najczęściej będą to wadliwe lub zepsute sprężyny i amortyzatory, albo kompletnie zajechane wahacze.
Wiele usterek jest trudnych do wykrycia bez wcześniejszej jazdy testowej. Zaleca się więc jeździć samochodem po różnych drogach i nawierzchniach. Warto znaleźć też progi zwalniające i nierówną nawierzchnię. Uderzenia, wstrząsy lub luzy na kierownicy mogą oznaczać kłopoty.
Akumulator
Po takiej zimie wszyscy mamy już po dziurki w nosie naszych akumulatorów, ale to kolejny z elementów na liście. Powinien wystarczyć na 3 do 5 lat, więc kupując używany samochód sprawdź stan akumulatora.
Jeśli auto będzie miało problemy z zapaleniem, lub światła zewnętrzne będą delikatnie przyciemnione, może to oznaczać konieczność wymiany akumulatora. W samochodach z systemem start/stop może być to koszt nawet od 400 zł, więc warto o to troszkę ponegocjować.
Wydech i spaliny
Niebieski dym z rury wydechowej sugeruje, że samochód spala olej. Czarny dym może wynikać z wielu różnych problemów, ale sugeruje, że coś jest nie tak z silnikiem. Może oznaczać także wycięty filtr DPF, co jest niezgodne z prawem.
Jeśli po uruchomieniu silnika słychać głuchy, przechodzący dźwięk, możemy być przekonani, że układ wydechowy jest poluzowany lub może wymagać wymiany. To oczywiście dosyć łatwa naprawa, choć kwoty zależą od konkretnego modelu, na jaki będziesz się decydować.
Klimatyzacja
Ostatnim elementem na liście najczęstszych usterek jest klimatyzacja. Aby była bezawaryjna, należy z niej nieustannie korzystać, o czym często zapominają kierowcy.
Przed zakupem samochodu sprawdź więc, czy klimatyzacja działa prawidłowo. Ponowne nabicie klimy to „żaden” koszt, ale jeśli trafimy na awarię, może być już dużo drożej. Jeśli nie działa, masz w ręku kolejne narzędzie do negocjacji.