Twój Diesel ma tajemniczy system EVAP. Kierowcy nie wiedzą, jak się z nim obchodzić. Wyjaśniamy

Twój Diesel ma tajemniczy system EVAP. Kierowcy nie wiedzą, jak się z nim obchodzić. Wyjaśniamy

diesel-evap-system

Podaj dalej

Błędom silnika typu Diesel często towarzyszą dziwne odgłosy, zapachy i wibracje. Czasami jednak nie dostajemy żadnych informacji mogących nakierować nas na źródło błędu. Kontrolka check engine może zapalić się bez wyraźnego wskazania, co się dzieje. Tak dzieje się w przypadku ignorowanego przez kierowców systemu EVAP. Co kryje się za tym tajemniczym skrótem?

Diesel i system EVAP – co to jest?

diesel-evap-system

System EVAP w silnikach benzynowych i typu Diesel powiązany jest ściśle z systemami kontroli emisji w twoim pojeździe. Jest odpowiedzialny za ochronę środowiska przed nieprzyjemnymi substancjami, wytwarzanymi przez twój samochód. A więc jest dobry. 

Jeśli jednak dojdzie do wycieku, możesz mieć sporo problemów. Co prawda samochód nie stanie od razu w płomieniach, ale nie oznacza to, że możesz to zignorować. Co jest przyczyną wycieków w silnikach typu Diesel wyposażonych w system EVAP? 

EVAP to w skrócie system kontroli emisji pary. Jest zamontowany w samochodzie po to, aby zapobiec wydostawaniu się oparów ze zbiornika paliwa do atmosfery. Wszystkie samochody i ciężarówki muszą mieć system EVAP, aby chronić środowisko przed szkodliwymi oparami paliwa. 

Check engine

check-engine

Głównym wskaźnikiem towarzyszącym wyciekom EVAP jest kontrolka check engine. Możesz też wyczuć delikatny zapach paliwa, ale problem ten objawia się inaczej w różnych pojazdach. Często źródłem może być luźny korek wlewu paliwa, który może spowodować zaświecenie się kontrolki check engine w nowszych pojazdach. 

Jeśli widzisz kontrolkę check engine, a od dłuższego czasu nie tankowałeś swojego samochodu, warto podpiąć samochód pod komputer i sprawdzić kod błędu. 

Czy można jeździć z wyciekiem?

Jazda z nieszczelnością jest technicznie bezpieczna, ale absolutnie nie jest zalecana. Prawdopodobnie twój samochód nie spłonie w kuli ognia podczas jazdy, ale wystawisz innych ludzi na wdychanie szkodliwych oparów ze swojego samochodu. A to nie dobrze. 

KIEROWCO! TO NAJLEPSZY MOMENT NA ZAKUP OPON! SPRAWDŹ PROMOCJE

W zależności od miejsca wycieku w układzie i tego, czy wystąpiło inne uszkodzenie, możesz spodziewać się naprawy w wysokości około 3000 zł. Jeśli posiadasz czytnik kodów OBD2, możesz samodzielnie zdiagnozować problem, ale naprawę lepiej zostawić profesjonalistom. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News