Eksperci przygotowali listę dźwięków, których absolutnie nie można ignorować w swoim samochodzie. Wasz Diesel lub benzyniak podziękują wam za jak najszybszą naprawę, a korzyści odczujecie także w portfelu. Znajomość tych dźwięków może pozwolić wam zaoszczędzić naprawdę sporo pieniędzy.
Diesel lub benzyniak – tych odgłosów nie ignoruj!!!
Dziwne odgłosy dochodzące z samochodu wystarczą, aby wzbudzić strach u większości kierowców. Zwłaszcza tych, którzy mieli wcześniej do czynienia z awarią. Dudnienie, grzechotanie lub trzaskanie może być oznaką, że z waszym silnikiem benzynowym lub typu Diesel coś jest po prostu nie tak.
Choć teoretycznie z tymi dźwiękami przejedziesz jeszcze kilka/kilkadziesiąt kilometrów, w końcu coś może zepsuć się na amen. A wtedy naprawa będzie kosztować cię dużo więcej pieniędzy.
Eksperci z Wessex Fleet zidentyfikowali osiem odgłosów samochodów, na które należy zwracać uwagę podczas podróży. Ich łączna naprawa może wynieść nawet 10 000 złotych. Simon Naylor, dyrektor Wessex Fleet radzi zapoznać się z normalną pracą samochodu i diagnozować wszystkie nietypowe dźwięki.
Przyznał, że choć utrzymanie samochodu może być drogie, niezależnie od tego czy jesteś jego właścicielem, czy masz je w leasingu, ważne jest, aby nasłuchiwać wszystkich niepokojących dźwięków, które twój pojazd zaczął wydawać. Rozwiązanie problemów wcześniej niż później może zaoszczędzić kolejnych usterek i rosnących rachunków za naprawy.
Skrzypienie pod maską
Awaria pompy wodnej powoduje wysoki, piskliwy dźwięk. Pompa wodna zapewnia obieg płynu chłodzącego benzynę lub Diesel w układzie chłodzenia, zapobiegając przegrzaniu pojazdu. Pompa wodna może kosztować średnio około 1000 zł, ale odkładanie naprawy może prowadzić do poważniejszych usterek silnika.
Inną oznaką uszkodzenia pompy wody jest wyciek płynu z samochodu na drogę podczas postoju. Aby przedłużyć żywotność i wydajność pompy samochodowej, używaj tylko zatwierdzonych przez producenta uszczelniaczy i płynów chłodzących.
Piszczące koła
Jednym z najłatwiejszych i najczęstszych dźwięków samochodu wymagającego naprawy jest piszczenie podczas hamowania. Hałas pochodzi z klocków hamulcowych dzięki wskaźnikom montowanym przez samych producentów. To ostrzeżenie, że ich klocki są już na końcu swojej żywotności. Nowe klocki i tarcze hamulcowe to koszt około 1000 zł. W większości samochodów klocki hamulcowe wytrzymują około 100 000 km, ale złe nawyki jazdy mogą wpływać na ich żywotność.
Stukanie na wybojach
Stukające koła, zwłaszcza podczas jazdy po progach zwalniających i na nierównych drogach oznaczają problemy ze stabilizatorem. To element łączący zawieszenie i pomagający ograniczyć ruchy samochodu podczas pokonywania zakrętów.
Stabilizatory i robocizna to koszt około 900 zł, ale jeśli możesz wymienić tylko łączniki, będzie to dużo tańsze. Choć dużo łatwiej wymienić jest od razu całość.
Dudniące lub zgrzytające opony
Jeśli słyszysz dudnienie z dołu samochodu, szczególnie podczas szybkiej jazdy na prostej drodze, oznacza to problem z oponą lub łożyskiem koła. Zwykłe oględziny wykażą, czy coś jest nie tak z oponą. Po prostu poszukaj oznak nadmiernego zużycia, wybrzuszenia lub przebicia.
Jeśli nie są one widoczne, prawdopodobnie będzie to łożysko koła i będziesz musiał odwiedzić mechanika. Wymiana łożysk kosztuje od 700 zł. Jeśli jednak będzie to opona, wymiana będzie tańsza. Aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia łożysk kół, staraj się unikać gwałtownego hamowania.
Klikanie podczas skręcania
Wyraźną oznaką problemu z przegubem jest klikanie podczas skręcania. Zazwyczaj problem ten będzie dotyczyć przednich kół, ale w niektórych samochodach może pojawić się także z tyłu. Przeguby łączą przednią oś z kołami do skrętu. Gdy są one uszkodzone, brud i wilgoć dostają się do środka i wpływają na złącze.
Jeśli wcześnie wykryjesz ten problem, można go łatwo naprawić. Uszkodzony przegub może powodować również drgania podczas pokonywania zakrętów.
Piszczenie w pobliżu silnika
Piszczenie spod maski prawdopodobnie oznacza problem z paskiem alternatora lub paskiem napędowym. Pasek przenosi moc z silnika na inne części pojazdu, w tym alternator, klimatyzację, układ kierowniczy i inne. Pasek zużyje się w wyniku tarcia i ciepła z silnika, powodując widoczne uszkodzenia.
Nawet z takim paskiem możesz nadal prowadzić samochód, ale niektóre elementy nie będą działać właściwie, albo nie będą działać w ogóle. Wymiana paska alternatora powinna kosztować w okolicach 500 zł, w zależności od marki i modelu samochodu.
Grzechotanie z wydechu
Jeśli podczas jazdy swoim benzyniakiem lub silnikiem typu Diesel słyszysz grzechotanie lub brzęczenie spod samochodu, prawdopodobnie będzie to problem ze wspornikiem wydechu. W niektórych przypadkach możesz samodzielnie rozwiązać problem. Zajrzyj pod pojazd i spróbuj potrząsnąć wydechem. Pamiętaj, aby robić to po dłuższej przerwie od jazdy, żeby uniknąć oparzeń.
Sprawdź, czy nie trzeba dokręcić któregoś z obszarów, albo czy nie brakuje jakiś śrub. W przypadku poważniejszych problemów będziesz musiał wymienić wydech u mechanika.
Jęczenie podczas obracania kierownicą
Jeśli usłyszysz głośny jęk dobiegający spod maski podczas kręcenia kierownicą, prawdopodobnie masz mało płynu wspomagania kierownicy. Płyn do wspomagania kierownicy ułatwia skręcanie kołem dzięki ciśnieniu narastającemu wokół tłoka zamontowanego na zębatce. Inne oznaki wskazują, że kręcenie kierownicą może być trudniejsze niż zwykle.
Samodzielne uzupełnienie płynu wspomagania kierownicy to koszt około 40-50 zł, a zignorowanie problemu może doprowadzić do uszkodzenia samej pompy i dużo większych rachunków u mechanika.