To pierwsze takie Audi w historii! Jest w pełni elektryczne, ale ... bez silnika 2.0 TFSI nie pojedzie [GALERIA]

To pierwsze takie Audi w historii! Jest w pełni elektryczne, ale ... bez silnika 2.0 TFSI nie pojedzie [GALERIA]

Audi-RS-Q-e-tron-Dakar-39

Podaj dalej

Audi skupia się w 100% na elektromobilności, a wysiłki te rozciągają się także na sporty motorowe. Niemiecki producent zaprezentował właśnie zupełnie nowego RS Q e-trona, przygotowanego do rywalizacji w Rajdzie Dakar 2022. Audi reklamuje go jako „zaawansowane technologicznie laboratorium testowe”, które stanie w obliczu jednego z największych wyzwań w motorsporcie.

Elektryczne Audi, ale z silnikiem TFSI

Audi-RS-Q-e-tron-Dakar-39

Jest to szczególnie ważne, jeśli weźmiemy pod uwagę, że Audi RS Q e-tron jest elektryczne i będzie musiało rywalizować na codziennych etapach o długości nawet 800 kilometrów. Ponieważ na pustyni nie ma infrastruktury do ładowania, model został wyposażony w wysoce wydajny czterocylindrowy silnik TFSI o pojemności 2 litrów. Działa on jako generator do ładowania akumulatorów. 

Mówiąc o baterii, waży ona około 370 kg i ma pojemność 50 kWh. Napędza przednie i tylne silniki elektryczne, które pochodzą bezpośrednio z samochodu Formuły E – e-tron FE07. Mają jednak pewne modyfikacje do użytku rajdowego. 

Audi-RS-Q-e-tron-Dakar-39

Silniki wytwarzają łączną moc 680 KM, ale organizatorzy wciąż zastanawiają się, ile z nich będzie dozwolonych podczas Rajdu Dakar. Niezależnie od tego, samochód przyspieszy do 100 km/h w mniej niż 4,5 sekundy na luźnej nawierzchni, a prędkość maksymalna jest ograniczona do 170 km/h. 

Układ napędowy ma wiele zalet

Audi-RS-Q-e-tron-Dakar-39

Audi twierdzi, że elektryczny układ napędowy ma wiele zalet, w tym możliwość precyzyjnego sterowania silnikami elektrycznymi. Wyjaśniają, że przednia i tylna oś nie są połączone ze sobą mechanicznie. Dzięki temu rozkład momentu obrotowego można zmieniać i regulować w razie potrzeby. 

RS Q e-tron nie wygląda jak typowe Audi, a firma swobodnie przyznaje, że wygląda jak… UFO. Wszystko wynika jednak z charakterystyki Rajdu Dakar. Samochody podczas częstych skoków lądują ze sprężonym przednim zawieszeniem i całym frontem skierowanym w dół. 

Audi-RS-Q-e-tron-Dakar-39

Idąc dalej, widzimy kanciaste nadwozie, które oddaje hołd oryginalnemu Audi Quattro. Model ma również zadziorną przednią szybę i stromo spadzisty dach, zwieńczony masywnym wlotem powietrza. Służy on do chłodzenia silników elektrycznych. 

Terenowe opony i inspiracje z R8

Inne godne uwagi cechy samochodu to 17-calowe koła z oponami BF Goodrich, czy występy za drzwiami inspirowane bocznymi piórami Audi R8. Jednak w RS Q e-tron służą zupełnie innym celom, ponieważ mieszczą dwa koła zapasowe. 

Audi-RS-Q-e-tron-Dakar-39

Audi będzie pierwszym producentem walczącym o zwycięstwo w Rajdzie Dakar elektrycznym pojazdem. Za kierownicą trzech samochodów zasiądą załogi: Mattias Ekstrom/Emil Bergkvist, Stephane Peterhansel/Edouard Boulanger i Carlos Sainz/Lucas Cruz.

Audi-RS-Q-e-tron-Dakar-39

Audi-RS-Q-e-tron-Dakar-39

Audi-RS-Q-e-tron-Dakar-39

Audi-RS-Q-e-tron-Dakar-39

Audi-RS-Q-e-tron-Dakar-39

Audi-RS-Q-e-tron-Dakar-39

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News