Wyprodukowali największe felgi na świecie! Mają niesamowitą technologię i ogromny rozmiar [GALERIA]

Wyprodukowali największe felgi na świecie! Mają niesamowitą technologię i ogromny rozmiar [GALERIA]

pierwsze-takie-felgi-bentley-bentayga

Podaj dalej

Bentley ogłosił, że wyprodukuje największe felgi z włókna węglowego, jakie kiedykolwiek widział świat. Koła będą niezwykle lekkie i trafią do luksusowego SUV-a – Bentleya Bentaygi. Technologia zastosowana przy produkcji felg nie tylko będzie miała aspekt wizualny, ale też zaoszczędzi dużo masy. 

Pierwsze takie felgi na świecie

pierwsze-takie-felgi-bentley-bentayga

Felgi z włókna węglowego zapewniają korzyści w zakresie prowadzenia i hamowania, są zresztą stosowane w supersamochodach od dłuższego czasu. Ale nie tylko waga jest pomocna. Aluminiowe felgi o porównywalnych rozmiarach mogą stracić do 1 stopnia pochylenia ze względu na elastyczność, zmniejszać przyczepność. 

Znacznie sztywniejsze felgi z włókna węglowego są mniej podatne na utratę camberu. A do tego są lżejsze o około 6 kilogramów na koło, dzięki czemu Bentley zaoszczędzi 24 kilogramy na całym samochodzie. 

pierwsze-takie-felgi-bentley-bentayga

Ale to jeszcze nie wszystko. Dużo sztywniejsze koła przyczyniają się też do mniejszego zużycia opon. Bez tego zginania, na które pozwala mniej sztywny materiał, opony zyskują stabilność i mają bardziej spójną powierzchnię styku dzięki bardziej wspierającej strukturze włókna węglowego. 

Bezpieczne i lekkie

Co więcej, felgi z włókna węglowego przyczyniają się nawet do zwiększenia bezpieczeństwa. Aby przygotować koła do produkcji we współpracy z Bucci Composites, Bentley przetestował je w niemieckim TUV, stowarzyszeniu kontroli technicznej. 

pierwsze-takie-felgi-bentley-bentayga

Ogromne, 22-calowe felgi przeszły pomyślnie każdy z testów TUV – jako pierwsze koła z włókna węglowego. W tym testy naprężeń dwuosiowych, test zderzenia promieniowego i bocznego, nadmiernie napompowanych opon, czy testy nadmiernego momentu obrotowego. Koła sprawdziły się też lepiej niż felgi aluminiowe w teście uderzeniowym. 

Cena pozostaje niewiadomą

W przeciwieństwie do aluminiowego koła, które pęka przy zbyt mocnym uderzeniu, splot koła z włókna węglowego zaczyna się rozpadać. W staromodnym kole duże pęknięcie może prowadzić do gwałtownej utraty ciśnienia w oponach, co może nagle zmienić zachowanie układu kierowniczego. Tymczasem karbonowe koło stopniowo traci ciśnienie, co daje kierowcy większe szanse na bezpieczne zjechanie na bok. 

pierwsze-takie-felgi-bentley-bentayga

Ceny kół nie zostały jeszcze ujawnione, ale Bentley twierdzi, że będą dostępne do zamówienia jeszcze w tym roku za pośrednictwem strony Mullinera. Może je wybrać razem z innymi częściami z włókna węglowego, takimi jak przedni spliter, przedłużenia progów, tylny dyfuzor czy inne. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News