Przeniesienie odpowiedzialności na hamowanie z klocków i tarcz hamulcowych na silnik może zwiększyć bezpieczeństwo, zmniejszyć koszty i okazać się pomocne w wielu sytuacjach. Niewłaściwie stosowane, może jednak uszkodzić twoją benzynę lub silnik typu Diesel. Jak zatem odpowiednio hamować silnikiem, aby zmniejszyć spalanie i nie uszkodzić samochodu?
Diesel i benzyna lubią to, ale…
Hamowanie silnikiem polega na używaniu benzyny lub silnika typu Diesel do pochłaniania energii i spowalniania pojazdu. Zamiast używania pedału hamulca i tarcz. Osiągamy to poprzez zwolnienie przepustnicy na biegu.
Róże pojazdy wykorzystują różne metody hamowania silnikiem. W popularnych samochodach ze skrzynią automatyczną rzadko stosuje się tę technikę, choć jest to technicznie możliwe. Niektóre samochody z automatem pozwalają kierowcy na zmianę biegów za pomocą łopatek lub lewarka – dzięki temu hamowanie silnikiem będzie możliwe. Jedyne, co musi zrobić kierowca, to zredukować na niższy bieg i puścić gaz. Tak, aby zmniejszał on prędkość samochodu.
Znacznie bardziej powszechne jest hamowanie silnikiem w pojeździe z manualną skrzynią biegów. Na biegu zwolnienie pedału gazu zamyka korpus przepustnicy. Bez powietrza zasysanego z cylindra powstaje podciśnienie. Powstała próżnia spowalnia pojazd.
Znasz swój samochód? Pójdź na całość
Ostrzejsze hamowanie można osiągnąć zmniejszając biegi, ale może to robić tylko kierowca, który naprawdę zna swój samochód, zakresy obrotów i przełożenia. Wrzucenie zbyt niskiego biegu podczas jazdy ze zbyt dużą prędkością może spowodować wystrzelenie obrotów ponad czerwoną linię i uszkodzenie waszej benzyny lub silnika typu Diesel.
Jeśli decydujesz się na hamowanie silnikiem z ręczną skrzynią biegów, pozwól samochodowi zwolnić do odpowiedniego zakresu i zmniejszaj jeden bieg na raz. Ponadto, zawsze upewnij się, że ludzie jadący za tobą wiedzą, że zwalniasz.