Diesel może i zasłynął ze swoich najlepszych właściwości w pojazdach użytkowych, ze względu na ogromny moment, niezawodność i oszczędność paliwa. Ale silnik wysokoprężny może być także idealną jednostką do wyścigów. Dragstery napędzane olejem napędowym nie są zbyt popularne, ale jeśli już się pojawiają, cieszą się ogromną popularnością.
Kopcący Diesel szybszy od F1
Ten Ford Ranger Cummins napędzany silnikiem typu Diesel jest jeżdżącym dowodem na to, że te jednostki mogą pędzić jak wiatr.
Stary pickup wygląda jak zwykły koń pociągowy, jeśli tylko przymkniemy oko na specyficzne opony do wyścigów drag race. Bardziej wprawni obserwatorzy z pewnością zauważą też specjalne chłodnice, które wskazują liczne modyfikacje do wyścigów.
Główna atrakcja siedzi jednak pod maską – to duży silnik typu Diesel Cummins BT6. Oryginalnie Ford Ranger z lat 90. oferowany był tylko z silnikami czterocylindrowymi i V6. Właściciel kupił ją jednak z silnikiem typu Diesel, jednak po dwukrotnym wysadzeniu go w powietrze, założył mocniejszą jednostkę.
Cummins BT6 to 5,9-litrowy silnik typu Diesel, który amerykańska firma budowała w latach 1984-1998. W fabrycznej wersji osiągał moc 230 KM i dysponował momentem obrotowym w wysokości 597 Nm. Ten konkretny jest jednak daleki od oryginału, a ulepszenia zwiększają moc wyjściową do oszałamiających 603 KM.
Co za moc, co za moment obrotowy
Ta liczba jest duża, ale może jeszcze nie spadłeś z krzesła. To, co się jednak liczy, to moment obrotowy, którego wartość podskoczyła do 1763 Nm! To tyle, ile mają współczesne hipersamochody.
– Dwukrotnie wysadziłem poprzednie silnik w powietrze i to przeważyło szalę. Byłem zmęczony ciągłymi naprawami i zrezygnowałem z czterocylindrowego silnika. Chciałem użyć większego silnika typu Diesel Cummins BT6 i oto jesteśmy – powiedział właściciel tego potwora.
Najszybszy bieg na 1/4 mili udało mu się osiągnąć z czasem 10,1 sekundy przy prędkości 218,8 km/h. W poniższym filmie samochód robi kilka imponujących biegów na krótszym dystansie 1/8 mili. Najszybszy jest ostatni z nich, a zegar zatrzymał się na 6,59 sekundy i 166,93 km/h.
Co najlepsze, właściciel twierdzi, że pickup potrzebuje zaledwie 1,2 sekundy aby rozpędzić się do 100 km/h! To szybciej niż współczesne bolidy Formuły 1.